wat gebeurt er als zwaartekracht sterker word op de mens?

stel de zwaartekracht op aarde is nu 1.0. Wat gebeurt er dan als de Zwaartekracht naar 1.2 of 1.5-2.0 gaat met de mens

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

De enige manier waarop dit zou kunnen, is als de aarde ineens 20 tot 100 procent zwaarder wordt. Op aarde zal dit uiteraard niet gebeuren, maar stel dat we naar een andere planeet gaan? Die toevallig 120% van de massa van de aarde heeft.

Als mensen in de ruimte zijn (in een baan om de aarde en gewichteloos zijn), moeten ze blijven trainen. Anders worden de spieren ongebruikt en heeft iemand een probleem als hij / zij terug komt op aarde. Dat zie je nu al bij astronauten, die moeten echt wennen aan de zwaartekracht (al was het maar dat je je pen niet naast je kan laten zweven als je je handen even vol hebt).

Als je nu naar een zwaardere planeet gaat (er van uitgaande dat er een goede atmosfeer is), kan een mens zich redelijk aanpassen. Als de zwaartekracht een paar procent hoger ligt, lijkt het net alsof je iets zwaarder bent. Je systeem (botten en spieren) zijn daar nog wel redelijk op ingericht. Je zult wat meer spieren kweken en je reactietijd zal iets omhoog gaan (dingen zullen ook sneller vallen, dat kleine verschil kan je systeem nog wel aan).
Ook bloeddruk zal omhoog gaan. Er wordt meer gedrukt op het hele lijf en je hart zal meer moeite moeten doen om al het bloed rond te pompen. Ik denk niet dat die paar % veel zal uitmaken.

20% hogere zwaartekracht. Alles is dan 20% zwaarder. Een been weegt dan geen 15 kilo, maar 18 kilo. Bindt maar eens 3 pakken suiker aan elk been. Is een goede training. Je zult meer spieren ontwikkelen en je botten zullen dit ook nog wel aankunnen. Op de lange termijn zal je reactietijden waarschijnlijk wel iets omhoog gaan, maar of je daadwerkelik 20% sneller wordt, durf ik niet te garanderen.
Bloeddruk e.d. zal wel wat kritischer gaan worden. Het hart zal ook getraind worden, maar als je al zwakke vaten hebt (verhoogde kans op een scheuring, aneurysma), zal dit zeker niet helpen.

100% hogere zwaartekracht, 2G continu, zal het bovenstaande alleen maar erger worden. Je spieren zullen dit dan waarschijnlijk niet meer goed kunnen opvangen. Je zal erg moe zijn. Je komt sloom en loom over. De vraag is hoe lang je hart dit gaat redden...
Thecis