Energie uit eb en vloed, is dat energie uit de draaiing van de aarde om zijn as?

Of energie uit de draaiing van de maan om de aarde? En kan de aarde daardoor ook minder snel gaan draaien (al is het een heel klein beetje)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Getijdenenergie is energie uit getijden. Getijden worden niet veroorzaakt door de draaiïng van de aarde om haar as - zonder maan zouden er geen getijden zijn, ook al zou de aarde dan nog gewoon om haar as draaien.

Getijden worden ook niet veroorzaakt door de draaiïng van de maan rond de aarde. Als de maan namelijk in één dag rond de aarde zou draaien, zouden er geen getijden zijn. Of, als de maan haar huidige baan behoudt en in ongeveer een maand rond de aarde draait: als de aarde in één maand rond haar as zou draaien, zouden er ook geen getijden zijn.

Getijden ontstaan doordat de omwentelingssnelheid van de aarde rond haar as verschilt van de omwentelingssnelheid van de maan rond de aarde.

Tot zover de oorzaak van de getijden. Nu de draaisnelheid van de aarde rond haar as.

Of we nu wel of geen energie winnen uit getijden, getijden dissiperen energie. Ofwel: het kost het aarde-maan-systeem energie om getijden om te wekken.

Overigens: die getijden treden niet alleen op in de oceanen. De aarde zelf is ook flexibel. De hele aarde wordt continu gekneed. We bewegen met ons allen continu wat omhoog en omlaag vanwege de maan. De enige reden dat wij getijden zien is dat het water vloeibaarder is dan de aardmantel, waardoor het water meer omhoog en omlaag beweegt dan het land.

Goed, het opwekken van getijden kost energie. Die energie gaat ten koste van de draaisnelheid van de aarde. De aarde gaat dus steeds langzamer om haar as draaien. Ofwel: de lengte van de dag neemt gestaag toe.

Bij-effect van deze vertraging van de draaisnelheid is dat de maan zich van de aarde af beweegt. Dat komt door de wet van behoud van impulsmoment (impulsmoment is "hoeveelheid draaiïng").

De aarde gaat langzamer draaien. Dat is een verlies van impulsmoment. Het totale impulsmoment van het aarde-maan-systeem is echter constant. Dat betekent dat de impuls van de draaiïng van de maan rond de aarde moet toenemen. Dat kan alleen als de maan sneller rond de aarde gaat draaien. En dat betekent weer dat de maan verder weg komt te staan. De getijden op aarde zorgen er dus voor dat de maan als het ware wordt "opgeslingerd".

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi volledig antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooie uitleg!