hoe haal ik de molecuulformule van sacharose uit de structuurformule?

Ik was bezig met het voorbereiden op mijn tentamen. Er werd mij gevraagd om de molecuulformule(C12H22O11) uit de structuurformule van sacharide te halen (binas 67F2) als ik echter begin met tellen kom ik op 14 H'tjes en 3 C'tjes uit in plaats van 12 en 22. De O'tjes kloppen wel. In de uitwerkingen staat alleen maar dat als ik goed telde ik op deze molecuulformule uit moest komen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5K

Antwoorden (1)

Bij koolstofverbindingen is het gebruikelijk om de C-atomen op de hoekpunten van een structuurformule niet met C (of CH) aan te geven.
Bijvoorbeeld, teken je een eenvoudig lijntje / dan betekent dat H3C-CH3
Een dubbel lijntje // betekent H2C-CH2
Teken je een zesring, zonder letters, dan betekent dat CH2-CH2-CH2-CH2-CH2-CH2
Je moet op de hoekpunten dus een C denken, en als er niets bij staat dan ook nog een H.
Reddie
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Helder.
De tekeningen zijn ook te vinden, oa bij http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sacharose Sacharose is naast een scheikundige verbinding, ook een product dat lekker is in taarten! Succes met je tentamen.