leven wij in een deeltjes versneller ?

goed, ik las dat ons heelal de vorm van een worst heeft. Echter probeert men nu het heelal met de deeltjesversneller na te bootsen. De deeltjesversneller is ook (rond) worst vormig. Vandaar mijn vraag, is het mogelijk dat wij in een deeltjesversneller leven van een nog vergevorderde beschaving welke al veel langer bestaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo, dat zou wel ziek zijn. Goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In theorie zou dit wel kunnen..

Antwoorden (5)

De kans dat er wezens zijn die slimmer zijn dan wij, en ons dus opsluiten in een deeltjesversneller is heeeel klein.

-Deeltjesversnellers werken op atoomschaal, ze laten 2 atoomwolken tegen elkaar botsten met zeer hoge snelheid, om die snelheid op te bouwen is een circelvorm nodig. Anders is er simpelweg niet genoeg plek om op snelheid te komen. Het menselijk lichaam(zoals wij dat kennen) bestaat uit miljoenen moleculen, met daarin dus nog veel meer atomen.

-Met alleen versnellen van deeltje berijk je niets, dus geen tijdrijzen enzovoort, dan moet je sneller reizen dan het licht en dat lukt echt nog niet.

Ik hoop dat je zo genoeg antwoord op je vraag hebt, het antwoord is dus nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de bovennatuurlijke mensen kunnen slimmer zijn dan ons. Maar wat wij niet kunnen betekend niet dat het slimmere wezen die ons heeft opgesloten het wel.
Mogelijk: ja.

Waarschijnlijk: gebaseerd op de huidige beschikbare gegevens zeg ik nee.

Heb je meer informatie die hier duidelijk op zou wijzen? Zoals, bijvoorbeeld, sluitend bewijs dat het universum de vorm van een worst (of eigenlijk een donut, zoals je het omschrijft) zou hebben - aangezien ik over het algemeen lees dat het universum geometrisch vlak zou zijn, maar er ook meerdere andere vormen mogelijk zouden zijn. Of misschien een manier om het verschil vast te stellen tussen een universum waarin we wél in een groot, buitenaards experiment leven, en een waarin dat niet het geval is? Zolang het onderscheid niet te maken is, namelijk, heeft het geen enkele toegevoegde waarde om te denken dat de variant met de onnodige extra aanname (namelijk, het hele experiment verhaal) te nemen. Uitsluiten hoeft niet eens - als het niet nodig is om de wereld te verklaren, en je dus kunt leven alsóf het niet het geval is, kun je er zonder meer vanuit gaan dat er geen sprake van is.

Dus het kan. Maar dan zou er wel eerst sluitend bewijs voor moeten komen, anders hoef je er niet vanuit te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans dat wij de intelligentste wezens zijn in het heelal is zeer klein. waarschijnlijk zullen er wezens zijn welke veel beter ontwikkeld zijn dan wij, maar de afstand is in lichtjaren gerekend zo groot dat wij in een mensenleven niet met hen kunnen communiceren. Maar wie weet komt men vroeg of laat in een zwart gat terecht en kunnen we warpen: en dan hebben wij misschien kans om te communiceren met andere wezens. ( maar eerst moeten we hun taal nog leren, of zij de onze).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja feitelijk wel, maar in een natuurlijke, dat er een beschaving achter zou zitten op de grote van het universum zo'n grote deeltjesversneller kan maken is onwaarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, wel leven niet IN een deeltjesversneller maar zijn er wel mee onringd.
In wezen is iedere electronenbuis die met hoogspanning werkt een deeltjesversneller, zoals een beeldbuis van een ouderwetse TV, een Rontgen buis en ga zo maar door.
Gelukkig zijn de meeste deeltjesversnelles zo geconstrueerd dat de versnelde deeltjes hun energie binnen de buis weer afgeven (fluorescentie) of op geringe afstand (bv.Rontgenbuizen).
De grote deeltjesversnellers zitten gelukkig een eind onder de grond (CERN) of staan ver bij ons vandaan (de zon op 149 miljoen KM).
Als we zelf in een deeltjesversneller zouden leven, zouden we de subatomaire deeltjes anders waarnemen dan we doen, onze deeltjesversnellers zouden dan niet de resultaten laten zien die ze doen, zoals de zwaartekracht laat zien dat we niet zweven en dit alleen op kunnen wekken door in een vallend voorwerp te gaan om gewichtloosheidproeven te kunnen doen.
Het gedrag van de deeltjes vertelt ons dat we ze kunnen versnellen en dat ze dus normaal in een rusttoestand zijn.
Ondanks dat we met onze melkweg met een ennorme rotgang verplaatsen vanaf het punt waar iets van 13 Miljard jaar de oerknal heeft/zou hebben plaatsgevonden, laat onverlet dat onze relatieve snelheid, maar ook de toestand van subatomaire deeltjes normaal gesproken in rust is, anders immers zouden deze deeltjes een beweging in een richting laten zien en impulsenergie bevatten, wat ze doorgaans niet doen.
Wel wordt iedereen elke seconde door miljarden neutrino's doorzeefd, omdat deze deeltjes echter zeer zelden een interactie met een atoom of subatomair deeltje aangaan, hebben we daar geen enkele last van, we moeten zelfs erg veel moeite doen deze deeltjes aan te tonen door ze te vangen in grotten die vol zitten met vaten zwaar water en duizenden detectors.
Als je zulke fratsen uit moet halen om snelle deeltjes te vangen is het zeer onwaarschijnlijk dat je zelf in een deeltjesversneller zit.