Wat is het verschil tussen thermische, epi-thermische en snelle neutronen?

Dit alles heeft te maken met neutronenstraling.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Het verschil is de kinetische energie, de golflengte en de snelheid (zie de tabel in de link). Feitelijk gaat het dus om het energieniveau van het neutron. Dit is belangrijk bij kernreacties omdat de grootste kans op kernsplitsing isals thermische neutronen door de splijtstof wordt ingevangen. Om deze reden worden snelle neutronen met behulp van andere stoffen afgeremd naar thermische neutronen (zie de kernsplijtijngs link).