Hoe stel ik simpele reactievergelijkingen op?

Ik heb moeite met een simpele soort reactievergelijking.

Bijvoorbeeld:
Styreen (C8H8) wordt verbrand, hoeveel CO2 ontstaat er?

Zo ver kom ik nog: C8H8 + O2——-» CO2 + ...?
De vraag is natuurlijk hoeveel CO2 er ontstaat, maar wat moet er bij het vraagteken komen staan en hoe kan ik zoiets aanpakken bij volgende soortgelijke reactievergelijkingen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
Erna55
7 jaar geleden
Vraag je scheikundeleraar of kijk de lesstof nog eens door.
erotisi
7 jaar geleden
C8H8 + 10 O2 = 8 CO2 + 4 H2O
Erna55
7 jaar geleden
Maar lees vooral je leerboek erop na hoe je tot zo'n oplossing komt.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Goeie vraag, ik heb me dat ook regelmatig afgevraagd toen ik nog op de middelbare school zat, waarom, buiten dat de atoomaantallen moeten kloppen natuurlijk, een reactievergelijking altijd specifieke producten oplevert, en geen andere, ook stabiele reactieproducten, die de reactievergelijking ook 'kloppend' hadden gemaakt. Het zal wel te maken hebben met het precieze reactiemechanisme gok ik (dus bv. welke verbindingen eerst loslaten e.d., en dus ook hoe de elecronconfiguratie in de atomen/moleculen zijn), en daarnaast waarschijnlijk met wat de gunstigste energietoestanden zijn die bereikt kunnen worden. Maar zeker weten doe ik het niet, het is maar een veronderstelling.

Antwoorden (1)

Hallo Moenzai,

Ik heb 3 jaar lang Scheikunde gehad op het VMBO ik zal het proberen je vraag te beantwoorden.

Ik heb altijd geleerd van mijn docent: wat voor staat moet gelijk staan aan wat erachter staat.
C8H8+O2--> CO2+.....
(tel eerst op wat je hebt)
C8x H8x O2x
(het is logisch dat er waterstof ontstaat H2, je hebt namelijk alleen H'tjes over)
C8H8+O2--> CO2+ H2
(nu ga je hem gelijk maken)
C8H8+O2--> 8CO2+4H2
(de getallen die rechts voor de moleculen staan worden coëfficiënten genoemd)
De volgende stap die je nu moet doen is opnieuw bij elkaar optellen wat je hebt.
C8x H8x O2x C8x O16x H8x(er staat een 8 voor CO2 dus nu moet je 8 keer O2 doen, dat is 16O).
je ziet dat de getallen aan de rechterkant niet gelijk zijn aan die van de linkerkant, dus ga je dat oplossen.
C8H8+8O2-->8CO2+4H2
nu is de formule gelijk aan elkaar, ik hoop dat ik je vraag heb beantwoord, heb je nog een vraag stel hem gerust.

Vriendelijke groet,
Daniek
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Toch ook nog even je boek nalezen.
Er ontstaat geen waterstofgas....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5 gymnasium hier en ik dit is precies waar ik moeite mee heb, hoe weet je nou of er wel of niet H2 of andere soorten stoffenn ontstaan?
Erna55
7 jaar geleden
Waterstofgas is zeer brandbaar. Het wil zich in een brand meteen aan zuurstof binden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Owh excuses dan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik heb het even opgezocht, er ontstaat water (H2O).