neutronen, protonen en electronen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Dat naam hangt af van de lading, negatief, positief of niet geladen deeltje.: http://www.aljevragen.nl/sk/atoombouw/ATM049.html
Neutronen (het woord zegt het al) hebben geen lading en vormen samen met protonen (positief geladen) de kern van een atoom. Daar omheen draaien de elektronen die negatief zijn.
Meestal houden die ladingen elkaar in evenwicht en vormen samen het neutrale atoom, zonder lading.

Er kan ook een positief of negatief ladingsoverschot optreden (zeg maar: te weinig of te veel elektronen), dan spreken we van ionen. Die zijn dus positief of negatief geladen.

Overigens: het bovenstaande is een wat "ouderwetse" simpele beschrijving. De werkelijkheid is complexer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht: Leptonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het atoom is opgebouwd uit neutronen, protonen en elektronen.

Neutronen en protonen bestaan op hun beurt weer uit quarks.