tot welke onderdruk kan een mens zuigen?

Als je met een rietje water opzuigt, hoe lang moet dit zijn, als dit verticaal opgesteld staat, dat je t water niet meer kan opzuigen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Houd er rekening mee dat bij 'voldoende' onderdruk, het rietje door druk van buitenaf wordt dichtgedrukt. Hangt natuurlijk van de eigenschappen van het rietje af, maar mijn inschatting is dat het rietje wordt platgedrukt als je longen eigenlijk nog meer zuigkracht zouden kunnen leveren. Je longen zijn echt sterk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet het, rietje is nogal eenvoudig. Mijn vraag is vooral hoeveel onderdruk je op deze manier kan creëren..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
max. 1 atmosfeer (theoretische waarde maar die haal je niet, zie mijn antwoord).

Het beste antwoord

Mensen kunnen door zuigeneen onderdruk van tussen de 0 en 1 atmosfeer halen, waarbij ze vermoedelijk niet echt dicht in de buurt van 1 atmosfeer onderdruk zullen komen.
In theorie komt men maximaal tot 1 atmosfeer onderdruk (want dat is vacuum ofwel een druk van nul absoluut), groter kan de onderdruk nooit zijn.

In de praktijk kunnen met de krachtigste en slimste apparaten wel aardige benaderingen van vacuum gemaakt worden, maar zo sterk kan een mens niet zuigen.
Het probleem met vacuum is dat bij heel lage druk allerlei stoffen gaan koken en/ of verdampen. Ook de stoffen waaruit wij zelf bestaan. Die gaan op een gegeven moment storend werken omdat die moleculen 'tegendruk' gaan leveren. Ook een enorm sterk persoon zou de theoretische onderdruk niet halen. Zie ook mijn opmerking (reactie) over de wijze waarop je voorstelt dit te meten!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt enigszins aan de diameter van je rietje.
De twee limiterende factoren zijn de omgevingsdruk (gemiddeld iets meer dan 1000 hPa) en de kracht in je kaak waarmee je zuigt.
aangezien de het oppervlak van de zuiger (de kaak) en het rietje door elkaar mag delen wordt naar mate je rietje kleiner wordt de hefboomwerking steeds groter.
Als echter de kracht van de zuiging in het rietje groter wordt dan de omgevingsdruk (en je rietje is lang genoeg) dan duwt de zwaartekracht net zo hard de vloeistof naar beneden als jij er aan zuigt (of eigenlijk, zo hard als de omgeving er van onderaf tegenaan duwt) dus daarboven heb je dan een vacuüm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zuigt niet met je kaak maar met je longen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zuig bij het drinken altijd met mijn kaak. Kan ik blijven ademhalen en krijg ik geen cola in mijn longen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is knap. Waar komt die zuigende werking dan vandaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van de groter wordende ruimte tussen de boven- en onderkaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lukt me niet (maar ik kan ook niet blijven trompetspelen als ik inadem, zoals sommigen wel kunnen / na lang oefenen hebben aangeleerd) . Als het me wel "lukt" betrap ik me er steeds op dat ik toch over mijn longen aanzuig. Ik denk dat dit voor de meeste mensen geldt en longen dus de veel betere aanname is. Ik zuig bij het drinken altijd met mijn kaak. Dat je het kan is al een ding, maar doe je het echt altijd? Zit je dan de hele tijd een soort te "kauwen" als je drinkt?
Utrecht
9 jaar geleden
Volgens mij zuig je door je mondholte groter te maken door je tong naar achteren te trekken. Dus inderdaad niet met je longen: dan krijg je de vloeistof in je luchtpijp & longen.
Maximaal is dat circa 10 meter.

Waarom maximaal 10 meter? Als je zuigt komt het water omhoog omdat er onderdruk is boven het water in het rietje. Het water wordt dan vanuit het glas omhoog geduwd door de luchtdruk. Deze luchtdruk zal ongeveer 1 atmosfeer zijn (als je op zeeniveau bent). Luchtdruk van 1 atmosfeer is vergelijkbaar met een waterkolom van ongeveer 10 meter. Daarboven zal het water dus nooit kunnen stijgen, ook niet als je mechanisch zuigt.

Je zuigt met je longen en wat je dan met een rietje probeert te doen is alle lucht uit het rietje naar je longen te verplaatsen. Als je een rietje hebt met een doorsneden van 1 centimeter en je gaat uit van een longinhoud van tussen 4 en 5 liter dan kun je makkelijk de lucht uit 10 meter rietje in je longen kwijt. Dus die 10 meter moet te halen zijn, maar om andere redenen kom je niet daarboven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je voor uitgebreide uitleg. Dus als je dan aan een manometer zou zuigen, kan je deze bijna full vacuüm zuigen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat gaat niet. Je hebt een longinhoud die een bepaald volume aan lucht bevat. De manometer heeft ook een bepaald volume. Wat je kunt doen is het volume van je longen maximaal vergroten waardoor de druk minimaal wordt, maar je kunt nooit een vacuüm zuigen. Om twee redenen. Ten eerste zal er altijd een open verbinding tussen je longen en de manometer zijn. Dus er ontstaat een bepaald volume met daarin een vaste hoeveelheid gas. Als het volume groter wordt zal de gasdruk afnemen maar je kunt niet alle gas verwijderen omdat je nu eenmaal een vaste hoeveelheid gas in het volume hebt. Daarnaast heb je de kracht niet om met je spieren tegen de luchtdruk buiten je lichaam op te boksen (Om even een vergelijkbaar voorbeeld aan te halen. Er staat mij bij dat je bij snorkelen op meer dan een meter diep al niet meer de kracht in je middenrif hebt om je longen voldoende uit te zetten om te kunnen ademen. Daarom zijn er geen lange snorkels maar alleen die korte pijpjes. Aan langere snorkels heb je niks). Bovenstaande wordt allemaal beschreven door de algemene gaswet. Als je je er voor interesseert moet je daar eens naar kijken. Ik heb een link aan mijn antwoord gekoppeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@mullog
Die 10m waterkolom is toch alleen haalbaar bij een vacuum ? Je schrijft zelf dat een mens niet eens de kracht heeft om maar in de buurt van dat vacuum te komen. Hoe moet die 10m dan gehaald worden ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geloof dat zilveren Mullog toch een beetje de weg kwijt is. Bij absoluut vacuum stijgt de waterkolom 10 meter. Je kunt dit nooit bereiken, dus minder dan 10 m. Bij baggerwerktuigen geldt dat ook tenzij ze een pomp onder water monteren.