Hoe kun je meten hoe ver de onweersbui bij je vandaan is?

Ik heb verschillende remedies gehoord, zoals, het aantal seconden tellen tussen de bliksem en de donder, gedeeld door 3, en de uitkomst is het getal in km...
of het aantal sec. vermenigvuldigen met 11 en dat getal is dan het aantal km?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Wiki zegt:
"Uit de tijd die verstrijkt tussen bliksem en donder kan men afleiden of het onweer nabij is. Het geluid legt in drie seconden een afstand van ongeveer één kilometer af. Als de donderklap binnen 10 seconden na de bliksemontlading te horen is dan is de betreffende ontlading op ongeveer 3 kilometer afstand.
Daar buien zich over vele vierkante kilometers kunnen uitstrekken, geeft dit geen directe indicatie van de afstand van de bui, daar de ontladingen zich op verschillende plaatsen onder de wolk kunnen voordoen. De afstand waarop men onweer kan waarnemen is vrij groot. De bliksem kan men bij helder weer tot zo'n 150 á 200 km afstand nog zien. Op grote afstanden kan de bliksem op grote hoogte in volle duisternis nog gezien worden. De donder kan - afhankelijk van de weerkundige omstandigheden en andere geluiden - tot op ongeveer 25 km afstand gehoord worden."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Onweer#Geluid

(kortom: een heel precieze aanduiding kun je vergeten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De snelheid van geluid in de lucht is ongeveer 340 meter per seconde. Het licht daarentegen gaat ongeveer 300 000 kilometer per seconde. Dit verschil is zo groot dat je er veilig vanuit kan gaan dat de lichtflits van de bliksem ogenblikkelijk je ogen bereikt. Het aantal seconden dat de donder op zich laat wachten moet je dus met 340 meter vermenigvuldigen om de afstand tot de bliksemschicht te kennen. Als het niet al te nauwkeurig hoeft, zou je dus kunnen zeggen één km per drie seconden tussen bliksem en donder.