Kan iemand uitleggen hoe het zit met evenwichtsreacties?

Ik snap niet echt wanneer een reactie een evenwichtsreachtie is. En wanneer er een evenwicht heeft plaatsgevonden. Vooral dat tweede vind ik moeilijk. Aan welke voorwaarden moet de reachtie voldoen om een evenwicht te hebben of omkeerbaar te zijn?

En moet ik vanaf nu bij alle omkeerbare reacties een dubbele pijl zetten? Ook al is de omkeerbaarheid niet relevant?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Je kunt het vergelijken met een school met twee speelpleinen. Het ene plein is erg leuk, en het andere is erg kaal. Logischerwijs vind je de meeste leerlingen op het leuke plein, maar af en toe gaan er enkele leerlingen naar het andere plein (lekker rustig = lage concentratie). Onafhankelijk van waar de kinderen in het begin waren stelt zich een evenwicht in met enkele kinderen op het onaantrekkelijke plein die al snel weer weg zijn en veel kinderen op het leuke plein die er ook langer blijven.
Het leuke plein wordt geacht een lage energie te hebben, het kale plein heeft in deze vergelijking een hoge energie. Als het kale plein heel erg onaantrekkelijk is dan vindt je er helemaal geen kinderen en naar analogie wordt de reactie als onomkeerbaar beschouwd.

Over het algemeen is elke reactie omkeerbaar, maar wanneer het verschil in Gibbs vrije energie groter is dan 30 kJ/mol dan wordt een reactie onomkeerbaar (irreversibel) genoemd. Als een van de reactanten het vat (systeem) verlaat is er ook sprake van een irreversibele reactie.

Het is eenvoudig te constateren dat er een evenwicht is, de reactie naar links gaat even snel als de reactie naar rechts en de concentraties in het systeem veranderen niet meer.

De omkeerbaarheid lijkt soms niet relevant, maar doordat de evenwichtsconstantes (en Gibbs energie) afhankelijk zijn van de concentraties zijn er bij zeer lage concentraties van stoffen toch reacties mogelijk. Dat is bijvoorbeeld van belang bij de bioreacties van waterstof naar methaan, waarvan de K-waardes bij standaardconcentraties niet gunstig zijn, maar bij de gegeven concentraties wel een reactie toestaan, vanwege de onomkeerbaarheid door gasvorming vinden die reacties dan toch doorgang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een evenwichtsreactie is als:
de reactie van links naar rechts van de pijl even snel verloopt als de reactie van rechts naar links van de pijl.
Of als de concentraties van de stoffen niet meer veranderen.

Denk maar aan een rotonde met fietsers: Er is een evenwicht als er tien fietsers op een rotonde fietsen, en er geen fietser bij komt of weg gaat. Er is ook een evenwicht als een van de tien fietsers weggaat, maar gelijk wordt herplaatst door een nieuwe fietser.

Je hoeft bij een omkeerbare reactie niet per sé een dubbele pijl te zetten. Dit mag wel, dit toont aan dat het omkeerbaar is, maar het is zeker niet altijd nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zouden ze even snel moeten gaan? Dit is volgens mij alles behalve waar. Als het evenwicht is bereikt geldt het wel ja. En op dat punt veranderen de concentraties niet meer. Wat een logisch gevolg is.
Bij evenwichtreacties vormen zich geen gassen, neerslag of water ( een aflopende reactie)maar blijven stoffen in bepaalde, oa. door de omstandigheden bepaalde verhouding met elkaar reageren en terugvallen in de oorspronkelijke toestand.

Een evenwichtreactie geeft men aan met een pijl naar rechts die boven de pijl naar links staan )of een = teken met puntje aan twee kanten, een aflopende reactie heeft een pijl naar een kant, meestal maar rechts gericht.