Hoe komt het, dat, als ik in een dubbeldeks trein zit, de snelheid bovenin de trein naar mijn gevoel lager is dan onderin?

Een bekende van mij denkt, dat dat komt, doordat mijn hersenen ingesteld zijn op het laag bij de grond zijn. Maar volgens mij zijn er ook natuurkundige c.q. mechanische oorzaken.

Het beste antwoord

Dat heeft te maken onder welke hoek je dingen ziet, b.v. een rij bomen en dus met de hoekverplaatsing.
Als je met een voertuig langs een rij bomen rijdt die op 2m afstand staan zie je deze bomen voorbij schieten. Als dezelfde rij bomen op 1km afstand staan, staan ze praktisch stil. Op het schetsje zie je dat de hoek A veel groter is dan hoek B. Dit veroorzaakt het effect in je hersenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Vanaf dicht bij de grond zie je alsof de afstand tussen punt 1 en 2 groot is. Verder boven de grond lijkt het alsof die afstand kleiner is geworden. Toch gaat de trein met dezelfde snelheid van 1 naar 2. Als de afstand tussen 1 en 2 kleiner lijkt, lijkt het dus ook dat de trein langzamer rijdt naarmate je hoger zit.

Andere antwoorden (3)

Feitelijk is je snelheid hoger omdat je een minimaal langere weg aflegt dankzij de kromming van het aardoppervlak.

Je denkt dat je sneller bent, omdat de zaken langs het spoor dichter langs je heen vliegen. En je gevoel voor snelheid komt oa van de referentiepunten, welke beneden dichterbij zijn dan boven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger gingen we met onze buik op een karretje liggen, zodat je met je neus vlak boven de grond lag. Als iemand dan de bolderkar trok (op wandelsnelheid) had je toch de sensatie dat je loeihard ging.
Ook met skelteren en sleeën zit je laag. waardoor het lijkt of je supersnel bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het komt door de afstand tot de grond hoe groter deze is hoe minder groot de snelheid lijkt hoe hoger in dit geval je trein je zicht punt is hoe verder je kijken kunt en wat verder weg is trekt ook langzamer aan je voor bij dus daardoor worden je hersens een beetje in de maling genomen en denk je laag in de trein sneller te gaan dan boven in
goed maar dat dat zo is anders hadden we hele rare hoge sport autos gehad ;-)