Hoe komt het, dat, als ik in een dubbeldeks trein zit, de snelheid bovenin de trein naar mijn gevoel lager is dan onderin?

Een bekende van mij denkt, dat dat komt, doordat mijn hersenen ingesteld zijn op het laag bij de grond zijn. Maar volgens mij zijn er ook natuurkundige c.q. mechanische oorzaken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat heeft te maken onder welke hoek je dingen ziet, b.v. een rij bomen en dus met de hoekverplaatsing. Als je met een voertuig langs een rij bomen rijdt die op 2m afstand staan zie je deze bomen voorbij schieten. Als dezelfde rij bomen op 1km afstand staan, staan ze praktisch stil. Op het schetsje zie je dat de hoek A veel groter is dan hoek B. Dit veroorzaakt het effect in je hersenen.

Feitelijk is je snelheid hoger omdat je een minimaal langere weg aflegt dankzij de kromming van het aardoppervlak. Je denkt dat je sneller bent, omdat de zaken langs het spoor dichter langs je heen vliegen. En je gevoel voor snelheid komt oa van de referentiepunten, welke beneden dichterbij zijn dan boven.

Vroeger gingen we met onze buik op een karretje liggen, zodat je met je neus vlak boven de grond lag. Als iemand dan de bolderkar trok (op wandelsnelheid) had je toch de sensatie dat je loeihard ging. Ook met skelteren en sleeën zit je laag. waardoor het lijkt of je supersnel bent.

het komt door de afstand tot de grond hoe groter deze is hoe minder groot de snelheid lijkt hoe hoger in dit geval je trein je zicht punt is hoe verder je kijken kunt en wat verder weg is trekt ook langzamer aan je voor bij dus daardoor worden je hersens een beetje in de maling genomen en denk je laag in de trein sneller te gaan dan boven in goed maar dat dat zo is anders hadden we hele rare hoge sport autos gehad ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100