Hoe kunnen de vissen in heel diep water leven zonder dat zij door de druk van water (druk van buiten) niet plat gedrukt worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

Op zich is het wel een goede vraag, want het is een werkelijk fysiologisch probleem voor vissen als de paling. De paling kun je zien als een diepzeevis, die het zoete water en de kustwateren gebruikt om op te groeien. Ze paren echter op flinke dieptes, men schat op ongeveer twee kilometer diepte. De paling heeft echter een zwemblaas en door de hoge waterdruk zou die zwemblaas inderdaad compleet in elkaar geperst worden.
De vis is echter in staat om zuurstof vanuit het hemoglobine door chemische processen in de gasklier in de blaas te persen bij een tegendruk van zo een tweehonderd atmosfeer, waardoor de zwemblaas nog steeds gebruikt kan worden om de vis een netto gewicht van 0 te geven.

Vissen zonder zwemblaas hebben op die diepte ook overal een druk in het lichaam van 200 atmosfeer en doordat het lichaam uit niet of nauwelijks samendrukbare stoffen bestaat veranderd de grootte ook niet door de enorme waterdruk. Vissen zonder zwemblaas komen in de problemen als ze willen zwemmen, ze gebruiken vaak borstvinnen om te vliegen en hun zwaardere kop omhoog te houden, of ze hebben een soort vleugelprofiel zoals bijvoorbeeld haaien en roggen en blijven continu zwemmen. Erg grappig zijn ook de inktvissen die zoals dombo door hun duistere dieptes vliegen, zonder dat soort vleugeltjes zouden ze langzaam naar de bodem zinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat de druk binnen de vis gelijk is aan de druk in het water, waarin ze zwemmen. De vis zit in feite vol met het water waarin hij ook zwemt. Water is nauwelijks samendrukbaar (in tegenstelling tot lucht), waardoor de vis zelf ook niet plat gedrukt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
heel goed antwooord
Als een vis op grote diepte wordt geboren dan zijn al zijn cellen onder die druk opgebouwd. Een probleem kan pas ontstaan als een diepzeevis meer naar de oppervlakte zwemt of andersom.
Echte diepzee troggen hebben er heel lang over gedaan om zo diep te worden en er zijn altijd wel kleine organismen die een daling van de bodem overleven.
Vanuit die kleine organismen kunnen dan weer ingewikkeldere organismen zoals kreeften of vissen ontstaan die volkomen aangepast zijn aan de grote druk.
Om die reden leven er op grote diepten op zgn Black Smokers heel andere dieren dan aan de oppervlakte van de oceanen.