Wat gebeurt er met de druk wanneer een bepaalde kracht op een bepaalde massa komt? Wordt het vermenigvuldigd of opgeteld?

Bijv. er ligt een steen van 1 kg op een plankje. Op de steen staat een kracht van 60 N. Hoeveel kracht of druk is dit samen op de plank? Massa + kracht? Of massa x kracht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

druk = kracht / oppervlakte.
Omdat de kracht en de massa op hetzelfde plankje werken is de oppervlakte dus een constante.
dus:
druk = (gewicht steen)/oppervlakte + (kracht op steen)/oppervlakte

Het antwoord op uw vraag is:
De druk veroorzaakt door beide krachten moet dus worden opgeteld.

Waarbij het gewicht van de steen niet 1 kg is maar moet worden berekend uit kracht = massa * g. Zoals hierboven is opgemerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De kracht + de massa*g
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je met deze gegevens niet weten, de formule voor druk:
P = F:A, druk = kracht : oppervlakte, dus om de druk te bereken moet je weten hoegroot het oppervlak is
waarmee de steen op de plank ligt,
is de steen bv. 20cm bij 15cm bij
10cm, dan is de druk kleiner als het
op het vlak van 20cm bij 15cm ligt
dan op het vlak van 15cm bij 10cm,
dus aan optellen of vermenigvuldigen heb je dus niets. Je moet en de gewichtkracht (massa * g) hebben en de oppervlakte van het contactvlak, dan pas kun je de druk berekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opgeteld.
Het gewicht op het plankje is dan 60 N + 1 kg = 6,12 kg + 1 kg = 7,12 kg.

Kracht, druk en massa zijn verschillende begrippen in de natuurkunde.
Een kracht is een natuurkundige grootheid waardoor in een lichaam (natuurkunde) een spanning of druk ontstaat of die een lichaam doet versnellen.
Druk is de drukkracht per oppervlakte-eenheid.
Massa is een natuurkundige grootheid die een eigenschap van materie aanduidt en is onderhevig aan gravitatie. De SI-eenheid van massa is de kilogram.

De druk die op het plankje wordt uitgeoefend is 7,12 kg : de oppervlakte van de steen in cm² = ?? kg per cm².
Bronnen: