Waarom is bacitracine een kationogeen farmacon?

Normaal kun je zien aan de structuur of iets anionogeen, kationogeen of neutraal is. Meestal als er Ca 2+ bijvoorbeeld voor staat is het anionogeen en andersom.
Maar bij deze structuur zie ik er niks voor of achterstaan en de NH2 en O= lijken me niet geladen. Toch is deze blijkbaar kationogeen. Hoe kun je dat zien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De NH2/aminogroepen (of in ieder geval een deel ervan) zullen onder fysiologische omstandigheden geprotoneerd zijn. Daarom is bacitracine kationogeen.
tinus1969
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Die dubbel gebonden O-groepen kunnen niet zomaar negatief geladen worden; er kan niet zomaar een elektron ergens vandaan komen.
Amine-groepen kunnen makkelijk geprotoneerd worden, en wordne dat ook vaak bij fysiologische pH.