Vanaf hoeveel graden zie je adem wolkjes?

Wanneer het (vrij) koud is zie je wolkjes bij het uitademen. Vanaf welke temperatuur zie je dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.5K

Het beste antwoord

Het verschijnen van de ademwolk hangt van de kleinste kleinigheden af. Aannemelijk is daarom dat lucht die extra lang binnenslongs en binnensmonds werd gehouden, en dus alle tijd kreeg om ten volle verzadigd te raken, ook makkelijker dampwolken vormt dan lucht die maar even binnen het lichaam verbleef. Ook de geometrie van de luchtweg tussen long en buitenwereld kan van invloed zijn, enzovoort. Kortom: dat er verschillen bestaan tussen mens en dier en tussen dieren onderling is helemaal niet vreemd.
Aanmerkelijk eenvoudiger was het trucje om vast te stellen wanneer de luchttemperatuur beneden de zeven graden Celsius is gedaald: dat is het moment waarop de adem zichtbaar wordt, zegt Nikon. Juist de afgelopen week, toen het door klimaatomslag overdag nog geregeld 12 of 13 graden werd, was keer op keer vast te stellen dat Nikon ernaast zit. Elke dag was de adem zichtbaar. Zo kwam het AW-stukje in herinnering waarin was nagedacht over dat eigenaardige feit dat er soms dagen zijn waarop wel de adem van de hond als wolkje zichtbaar wordt maar niet die van het begeleidende baasje. Een AW-bezoek aan een kinderboerderij had de waarneming nog wat uitgebreid. Er zijn ook dagen dat wel het blatende schaap, maar niet het juichende kind ernaast wolkjes maakt. En de adem van de haan is soms wel zichtbaar als-ie kraait, maar niet als hij gewoon wat rondwandelt.

Nog steeds is het niet tot een ruimer empirisch onderzoek gekomen maar ook zonder dat lijkt het wel zeker dat het traject tussen de lage temperatuur waaronder de adem bijna altijd zichtbaar is en de - hogere - temperatuur waarboven-ie bijna nooit zichtbaar eigenlijk maar heel kort is. Een graad of tien, misschien. 't Hangt natuurlijk ook af van de heersende relatieve vochtigheid want de ademwolk is, zoals destijds beschreven, een typische 'mixing cloud' een wolk die ontstaat uit de vermenging van twee luchtsoorten die elk apart onderverzadigd zijn aan waterdamp maar in combinatie bij de meng- temperatuur opeens oververzadigd. Vreemd genoeg kan dat.
fremar
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij een mens zie je dit niet vanaf één vaste temperatuur.
Opmerkelijk genoeg is dit kennelijk nog nooit door iemand echt helemaal tot op de bodem uitgezocht én daarna ook gepubliceerd.
Er is een bron die beweert dat het gebeurt bij temperaturen van 7 graden Celsius en lager, maar een breed gewaardeerd “Alledaagse Wetenschap” (NRC) columnist brengt daar tegenin dat het soms bij temperaturen van 13 graden ook nog voorkomt.

In de kern van de zaak komt het er op neer dat de uitademingslucht in longen, luchtpijp en mond nog geen druppeltjes bevat. Die worden pas gevormd door de menging met koudere buitenlucht, en dan nog alleen indien daarbij de gemengde lucht kortstondig koeler wordt dan het dauwpunt van dat mengsel.
In die gevallen zie je druppeltjes, die door verdere menging vaak snel weer verdwijnen.

In deze afbeelding http://www.earthyreport.com/site/wp-content/uploads/2011/10/smokestack.jpg zie je mooi het effect van menging: de zichtbare waterdruppeltjes ontstaan pas na menging een stukje voorbij het verlaten van de schoorsteen, en de verdere menging maakt de steeds beter gemengde lucht weer onverzadigd.
Bordensteker