Is PET (Polyethyleentereftalaat) volledig recycleerbaar?

In dit artikeltje: http://www.nuzakelijk.nl/duurzaam/2469394/einde-plastic-pet-fles-in-zicht-.html

wordt het volgende gezegd: "...nieuw soort PET-fles gemaakt, bestaande uit enkel plantaardig materiaal. Hierdoor is de fles honderd procent recyclebaar."

In het kort, het artikel lijkt te beweren dat de nieuwe productiemethode het PET volledig recycleerbaar maken, terwijl ik elders lees dat 'gewone' PET dit al is.

Wat is nu de waarheid hieromtrent en hoe moet ik me dat recyclen voorstellen in dit geval, wordt het materiaal al (op grote schaal) hergebruikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Het blijkt dat dat per land verschilt.

Ik las op de site van kassa een artikel uit mei 2011 met de volgende tekst:

" Lichtere flesjes van gerecycled PET

Het gewicht van het PET-flesje is in tien jaar gedaald met 21 procent; van 28 gram in 2000 naar gemiddeld 22 gram anno 2010. Ook wordt er anno 2010 meer gerecycled PET gebruikt, waardoor er minder nieuwe PET nodig is. Zo gebruikten frisdrankfabrikanten in 2000 gemiddeld 7,5 procent gerecycled PET. Tegenwoordig gebruiken frisdrankfabrikanten voor hun halve liter PET-flesjes1 25 procent gerecycled PET. Daarbij zijn PET-flessen in Nederland 100 procent recyclebaar. "

http://kassa.vara.nl/actueel/diginieuws/artikel/nieuws/halve-liter-pet-flesjes-37-procent-milieuvriendelijker/

Hier lees ik dus dat PET-flessen in Nederland al 100 procent recyclebaar zijn, daaruit zou je concluderen dat dat in andere landen anders is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het klopt dat PET volledig recycleerbaar is. Waar de schrijver van het artikel wellicht mee in de war is, is dat een fles volledig bestaand uit plantaardig materiaal biologisch afbreekbaar is en een PET-fles niet (gaat in elk geval erg lang duren). Recycleerbaar zijn ze echter alletwee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Volgens mijn bronnen is de nieuwe, uit biologisch materiaal (eigenlijk is olie dat ook...) gemaakte PET fles niet biologisch afbreekbaar. Heb je hier een goede bron voor, Widar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, heb ik niet. Ik had dat begrepen uit een artikel dat ik een tijdje geleden gelezen heb. Misschien een kwestie van een slecht geheugen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik het verward het met een ander artikel of zo. Er zijn nl. wel biologisch afbreekbare plastics uit biologisch materiaal. Die worden echter niet voor de genoemde flessen gebruikt.