Waarom heeft een raket een nozzle?

Waarom heeft een raket een soort trechter aan de onderkant als uitgang genaamd nozzle, en stel het zou meer stuwkracht opleveren. Waarom maken vliegtuigen hier geen gebruik van, want ze gebruiken alleen een vernauwing.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Voor de dudelijkheid:

Een raket is geen vliegtuig.
Een (straal)vliegtuig heeft zuurstof en een vorm, van draagkracht (luchtstroom langs de vleugels) nodig om te vliegen. Het sturen gebeurt door kleppen die naargelang het doel en de positie het vliegtuig een veranderde richting of positie geven ten opzichte van de koers. De motoren hebben een vaste opstelling (met enige uitzonderingen zoals de Harrier jet).

Een raket neemt de zuurstof mee in de brandstof. Daardoor kan een raket ook in de ruimte komen. De 'nozzle' heeft als doel de straal (eigelijk de 'output' van een langdurende explosie) te richten en daardoor een grotere efficiency te geven. Een deel van de explosie gebeurt ook in de nozzle zelf nog. Het is vergelijkbaar met een parabolische lens in een zaklantaarn. Het 2e doel is dat men deze 'nozzle kan bewegen zodat de raket enigszins bestuurbaar wordt. Bij ontbreken van lucht is dit de enige mogelijkheid.

Dit is vrij nutteloos bij een vliegtuig omdat door de structuur binnen de motor de staal al 'gericht' is.