Heeft men daadwerkelijk al eens een atoom gezien?

In theorie weet met hoe een atoom eruit ziet. Maar heeft men daadwerkelijk al eens een atoom met het eigen oog gezien. Zo ja, wat voor techniek heeft men daarvoor gebruikt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ik heb slecht nieuws voor je; men weet niet hoe een atoom eruit ziet.

De bekende afbeelding is een oversimplificatie van de werkelijkheid. Het is een goed werkend model, maar niet meer dan dat. Het beeld dat je hebt van electronen die om een kern van protonen en neutronen draaien is een goede benadering, maar dankzij de kwantummechanica weten we dat dit geen 100% kloppend model is.

Waarom dit beeld gebruikt blijft worden? Omdat het bij benadering klopt, en een goede visualisatie geeft voor wat er daadwerkelijk aan de hand is. Maar het is niet wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

'Zien' is misschien niet helemaal het goede woord. Maar men heeft wel atomen zichtbaar gemaakt met elektronenmicroscopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. tot nu toe niet. Ik weet ook niet of er naar gezocht wordt om een atoom te zien. Er zijn alleen modellen van gemaakt om de werking van de verschillende onderdelen van de atoom t.o.v. elkaar te kunnen verklaren.
Een atoom bestaat uit een uiterst kleine, positief geladen atoomkern met een diameter van tussen de 1,6 en 15 femtometer die is opgebouwd uit protonen (het proton is positief geladen) en neutronen (neutraal geladen); met daaromheen een wolk van negatief geladen elektronen. De elektronenwolk blijft rondom de kern zitten door de elektrische aantrekking tussen de positief geladen kern en de negatief geladen elektronen, kernbinding genoemd. Een sterk versimpeld beeld van een atoom is gegeven in de bovenstaande illustratie.

Een femtometer is een 10-15 (15 in subscript maar dat lukt met even niet) dus 0.000000000000015 meter.
meer informatie via mijn bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zijn ze. Goud atomen.
Zichtbaar gemaakt met quantum-tunnelingtechniek.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bron?
AWM
14 jaar geleden
Hiero: http://en.wikipedia.org/wiki/Atom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: je ziet hier geen atomen, je ziet een afbeelding van atomen. Atomen zijn te klein om door ons gezien te worden.
Dat geldt hetzelfde voor alle beeldmateriaal. Je ziet niet je kind op een foto, je ziet een serie puntjes die een beeld voorstellen van je kind. Misschien spijkers op laag water zoeken, het zij zo, maar ik vind het verschil essentieel.
AWM
14 jaar geleden
En als Hubble een melkwegstelsel fotografeert, zien we dan een melkwegstelsel, of een afbeelding ervan? Het ding zelf zullen we nooit kunnen zien met het oog. Net zo iets?
Direct gezien: Nee, maar dat is ook niet zo nodig. Ik hoef 's avond ook het urinoir te zien om te weten dat ik kan plassen. Men heeft atomen atomen betast met allerlei middelen en dat is genoeg. 'Zien' is maar 1 beeld van de werkelijkheid.