Wat is de windkracht als de wind 15 meter per uur gaat?

Toegevoegd na 20 minuten:
Oh ja sorry ik bedoel 15 km/u maar kan ik dat ergens mee vergelijken of ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je misschien 15 kilometer per uur? In dat geval zou het windkracht 3 zijn. 15 meter per uur is namelijk extreem langzaam.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Beaufort

Het beste antwoord

Tot en met 1 km/h is het windkracht 0.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je 15 km/u bedoelt dan is het windkracht 3.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hieronder een overzicht wat je bij de verschillende 'windkrachten' kunt zien (met dank aan Wikipedia) en de benaming van de desbetreffende windkracht.

15 km/uur is windkracht 3. (Windkracht wordt gemeten in meter/seconde maar veel mensen vinden km/uur herkenbaarder.)

0 stil: rook stijgt recht of bijna recht omhoog

1 zeer zwak: windrichting goed af te leiden uit rookpluimen

2 zwak: wind voelbaar in gezicht, weerhanen tonen nu juiste richting, blad ritselt, vlag beweegt

3 vrij matig: opwaaiend stof, vlaggen wapperen, bladeren bewegen steeds

4 matig: papier waait op, takken bewegen, haar raakt verward, kleding flappert, geen last van muggen meer

5 vrij krachtig: bladeren van bomen ruisen, kleine bomen bewegen

6 krachtig: dikke takken bewegen, problemen met paraplu's, hoeden waaien af

7 hard: hele bomen bewegen, vlaggen staan strak, het is lastig tegen de wind in te lopen of te fietsen

8 stormachtig: twijgen breken van bomen, voortbewegen zeer moeilijk

9 storm: schoorsteenkappen, antennes en dakpannen waaien weg, kinderen moeten moeite doen om te blijven staan, takken breken af, alleen zwaluwen en eenden vliegen nog

10 zware storm: aanzienlijke schade aan gebouwen, volwassenen hebben veel moeite om te blijven staan, bomen raken ontworteld, vogels blijven aan de grond

11 zeer zware storm/ orkaanachtig: flinke schade aan bossen

12 orkaan: veel wordt vernield. Schuttingen waaien om, veel dakpannen waaien van het dak, wegen liggen vol met bladeren. Lantaarnpalen schudden.