Stel, er loopt een tunnel dwars door aarde (bijvoorbeeld van Nederland naar Australie) en je springt in dit gat. Wat doet de zwaartekracht met je?

Bij deze vraag moet geen rekening gehouden worden met of je het overleefd of niet, dat is niet relevant. Het gaat erom of je in het midden blijft hangen door de zwaartekracht (bots je op een onzichtbare muur), of dat er wat anders gebeurd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je het overleven buiten beschouwing laat, laat ik ook luchtweerstand buiten beschouwing. (En die onzichtbare muur, daar had je toch dat gat door geboord?)
Als je in dat gat springt zal je snelheid steeds toenemen, tot je het middelpunt van de aarde passeert. Vanaf dat moment zal de zwaartekracht je steeds meer afremmen, tot je in Australië tot stilstand komt.
Daarna zal je weer de andere kant op vallen, richting Nederland, etcetera.
Het is geheel vergelijkbaar met een schommel. In de uiterste standen sta je stil, in het midden heb je de grootste snelheid. En als niets je tegenhoudt (geen luchtweerstand en zo) blijf je eeuwig heen en weer gaan.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat klopt

Andere antwoorden (2)

Ik heb een keer iets over gelezen in de quest. Je springt er in en je word door zwaarte kracht naar beneden getrokken op een gegeven moment ga je zo snel dat je het zelfde idee krijgt als dat je van de ruimt terug de aarde op zou komen ben je bij het andere continent word je weer terug gezogen en dat gaat zo en en weer je komt er dus nooit meer uit
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dan zou je eerst helemaal naar beneden gaan, dan weer naar boven dan weer naar beneden enz. tot je in het midden komt stil te hangen. Maar reëel gezien zou je hartstikke dood gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reëel gezien ga je niet dood. Reëel gezien kunnen we het gat niet maken en dus kun je er ook niet inspringen.