Hoe maakt men een trafo van 3,5 biljoen volt?

bij 1000 volt springt de vonk over bij ongeveer 1 mm.
hoeveel windingen heb ik dan bij benadering nodig om een spanning te creeeren van 3,5 biljoen volt, en hoe groot moet de weerstand dan zijn om de vonk tussen de windingen en/of het einde van de draad te voorkomen.
ik ken de wet van ohm goed, maar het is bijna niet voor te stellen hoe dergelijke spoelen gemaakt worden.
het cern is een groot project, moet ik ook zo denken, of is het iets anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij het CERN gaat het niet om een spanning van 3,5 biljoen Volt. Dat heeft echt helemaal niets te maken met wat je in de krant leest.

De deeltjes vliegen daar rond met een enorme snelheid. Ze *zouden* diezelfde snelheid hebben gekregen *als* ze zouden zijn versneld door een spanningsverschil van 3,5 biljoen Volt.

Maar: ze *zijn* niet versneld door een spanningsverschil van 3,5 biljoen Volt. Ze zijn op een heel andere manier versneld.

Die versnelling is stukje bij beetje tot stand gebracht. Met elektromagnetische velden, dat wel. Maar met potentiaalverschillen die vele malen kleiner waren dan 3,5 biljoen Volt.

Die 3,5 biljoen elektronvolt is slechts een maat voor de *bewegingsenergie* die die deeltjes nu hebben. Het zegt niets over *hoe* ze aan die energie zijn gekomen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel wat is de belangrijkste doelstelling van Cern?
Cryofiel
14 jaar geleden
Fundamenteel onderzoek aan de opbouw van "alles". Dus onderzoek aan materie en energie (dat is eigenlijk hetzelfde). Onderzoek aan de krachten in het universum. Daarmee onderzoek aan de opbouw en structuur van de ruimte zelf, en van de tijd zelf (ook die zijn eigenlijk hetzelfde). Wellicht ontdekken we dat ruimte/tijd en materie/energie ook hetzelfde zijn. Samenhang en begrip, daar gaat het uiteindelijk om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve het weten en misschien begrijpen, zijn er dan ook nog toepassingen te verwachten, waar we nu nog van dromen?
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat heb ik hier beschreven:
http://www.goeievraag.nl/vraag/higgs.53026#316452
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist ,dank je, heb het gelezen, gek genoeg herken ik wel de stelling, dat de wetenschappers het liever hebben dat hun verwachting niet uitkomt, ben twee jaar met een onderzoek bezig geweest en oh zo spannend, als maar testen, opschrijven, nieuwe mogelijkheden bedenken enz.
na twee jaar bleek dat ik gelijk had, daar was geen bal meer aan, weg spanning, weg onderzoek, weg alles.
Heb er toen wel leuk aan kunnen verdienen, maar ja, wat is geld, toen ik het op de Nederlandse markt wilde brengen, wilde niemand het hebben, ze geloofde me niet, nou ja, dan niet, al die stress met dat octrooi! misschien wel rechtzaken, ga liever even in de grot zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch weer wat wijzer geworden,door de eenvoudige uitleg. Als ik het goed begrepen heb wordt het aangedreven door magneten, ongeveer zoals men treinen wil of laat voortbewegen.En moet ik de 3,5 biljoen volt op mijn buik schrijven,het had ook met 10.000V gekunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had wel verwacht dat dergelijke trafo's niet of bijna niet te verwezelijken waren.Nog bedankt voor je duidelijke uitleg.