Vindt er op de zon een chemische reactie plaats?

En hoe en waarom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@searchingboy
Met die extreme hitte, zwaartekracht en straling... ik moest ook even zoeken voor een onderbouwd antwoord. Goeie vraag !
Bordensteker
9 jaar geleden
Oké. Toch een goeievraag: +
(kruipt gauw weg achter de zonwering)

Antwoorden (4)

Nee. De temperatuur op de zon is te hoog om chemische verbindingen te laten bestaan. Daarnaast bestaat de zon hoofdzakelijk uit een plasma. Dat zijn feitelijk atoomkernen die geen elektronen bij zich hebben, vanwege de hoge temperatuur. Chemische reacties vinden juist plaat op het elektronen koppelvlak tussen atomen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Op de zon vinden alleen kernfusie reacties plaats waarbij waterstof wordt omgezet in helium en zo naar steeds zwaardere elementen.

In de negentiende eeuw, toen men kernenergie en de energieopbrengst daarvan nog niet kende, was je vraag een van de kernproblemen in de natuurkunde. Men dacht dat dat de energie van de zon voortkwam uit chemische verbranding maar als men uitrekende hoeveel brandstof er nodig was, was dit niet in lijn te brengen met omvang en leeftijd van de zon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Quote van wikipedia: "Bij plasma zijn sommige atomen door temperatuursverhoging of andere toegevoegde energievormen een of meer elektronen kwijtgeraakt." Dus niet ALLE elektronen zijn bij de kern weg ! http://nl.wikipedia.org/wiki/Plasma_%28aggregatietoestand%29
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Correct. Echter de zon bestaat voor het grootste deel uit waterstof. Dat heeft maar een (1) elektron en kan er dus oon niet heel veel meer kwijt raken :-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Haha... zo had ik het nog niet bekeken :-) Samenstelling zon :
70 % H, 28% He, 0,9% O, 0,4% C, 0,15% Ne, 0,15% Fe, 0,09% N, 0,08% Si, 0,07% Mg, 0,05% S
(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zon) 70% waterstof is inderdaad ruim het grootste deel, al mag je de overige 30% ook niet uitvlakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar van die 30% is dan weer het merendeel helium dat ook maar een elektronenschil heeft.
Er zullen op de zon vast wel chemische reacties plaatsvinden net zoals dat overal gebeurd.

Als je echter doelt op de reactie die ervoor zorgt dat er op de zon energie vrijkomt die wij waarnemen als licht en warmte dan is het antwoord: nee, dit is geen chemische reactie.

Dit is een nucleaire reactie: door kernfusie worden waterstofatomen samengesmolten tot heliumatomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De zon bestaat uit plasma.

Wikipedia zegt het volgende over plasma:

In de natuurkunde wordt onder plasma een fase verstaan waarin de deeltjes van een gasvormige stof in meer of mindere mate geïoniseerd zijn. Vaak wordt plasma de vierde aggregatietoestand genoemd, naast vast, vloeibaar en gas.

Doordat plasma elektriciteit geleidt, op veranderingen in elektrische en magnetische velden reageert en chemische reacties kan versnellen, zijn er veel toepassingsmogelijkheden. De tak van de natuurkunde waarin het dynamische gedrag van plasma's wordt bestudeerd, heet plasmafysica.

Hieruit kun je opmaken dat plasma zich in elk geval bemoeit met chemische reakties. Op de zon zijn vele (alle) elementen aanwezig dus er zullen ook onderlinge reakties worden aangegaan. Al zullen dat andere reakties zijn dan hier op de relatief koele aarde. Het is dus niet zo dat de tot zuurstof gefuseerde atomen een fikkie gaan vormen op de zon.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De natuur doet niet aan een strikte scheiding tussen de verschillende gebieden.
De natuurkunde verklaart hoe alles werkt wat in de chemie plaatsvindt. Het gaat over hoe dat precies werkt - welke atomen reageren met elkaar en hoe hangt dat af van het aantal electronen dat ze hebben?
In de chemie heb je het dan over de gevolgen (welke stoffen reageren met elkaar, en wat komt eruit).

Chemie is eigenlijk: Toegepaste natuurkunde.

Op een bepaald punt overlappen natuurkunde en chemie.

Je kunt stellen dat er geen 'verbindingen' in de zon zijn en dat het daardoor geen chemie is.
Tegelijk zijn er verschillende atomen, en die reageren met zichzelf, met straling en met elkaar, waardoor andere atomen - en dus andere stoffen - ontstaan.

Of je dat natuurkunde of chemie noemt, is een kwestie van definitie.

Kijk eens of je deze kunt volgen, want die legt het in één plaatje uit:
http://xkcd.com/435/