Nee. Het absolute nulpunt ligt vast (vandaar het woord absoluut). Als je atomen laat stoppen met trillen kom je juist tot dat nulpunt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Kort en krachtig !
Dikke plus
Het absolute nulpunt wordt gedefinieerd door het niet meer bewegen van atomen. Dit is een theoretische temperatuur die niet bereikt kan worden. Het onzekerheids principe van Heisenberg uit de kwantummechanica stelt dat je van een deeltje niet gelijk de plaats en snelheid kunt weten. Als atomen bij het absolute nulpunt stil zouden staan zou niet meer aan dit principe worden voldaan. En dat kan dus niet. Daarom kan nul graden Kelvin wel heel dicht benaderd maar nooit bereikt worden. Een lagere temperatuur is daarom niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je wel gelijk,... maar stel dat het NU nog niet kan omwille van niet genoeg kennis-machinerie. Want wie zegt dat dat principe volledig juist is. Het is juist met wat we nu weten,... maar niemand kan in de toekomst kijken.
Wat zou dat willen zeggen voor de wetenschap / ons? Vroeger was de aarde ook plat he.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, zo kun je je overal uit kletsen. Als er nu geen betere theorie is, dan houden we het bij deze. Heb je een betere theorie, dan mag je meepraten en die theorie toetsen. Speculeren wordt in de wetenschap, als het goed is. niet gedaan. Met de kennis van nu heeft mullog het helemaal bij het rechte eind. Quantummechanica incl. het principe van Heisenberg vinden overal en op grote schaal toepassing. Er zijn met de hulp ervan talloze nieuwe ontdekkingen gedaan. De kans dat het alsnog niet blijkt te kloppen is astronomisch klein.