Hoe kun je eenvoudig chemisch vuur maken?

b.v. in een survivalsituatie met middeltjes die algemeen te koop zijn of in de huishouding gebruikt worden.

Toegevoegd na 1 uur:
Echter zonder lucifers of aansteker!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Succes als je gaat experimenteren.....
Zorg dat je 112 alvast heb ingetoetst want chemische brandjes kan je meestal niet zomaar blussen en heeft soms ook rare eigenschappen... Nogmaals... Succes...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe groot is de kans dat je in een survivalsituatie geen lucifers gaat bijhebben maar wél de nodige chemische snufjes???

Het beste antwoord

het volgende heb je nodig voor een brandgel:
- Kalium nitraat (KNO3)
- Suiker, poedersuiker is beter.
- Vaseline

Recept:
70% KNO3 + 30% suiker en dit goed mengen. Overgieten in een plastic zak en een goede lik (lepel) vaseline erbij doen (ongeveer de helft van wat je al had gemaakt). Dit goed kneden totdat je een goede pasta hebt. Het moet een beetje droog zijn, maar wel goed gebonden blijven.

Vlammetje erbij (of vonk) en het gaat branden.

Kijk natuurlijk wel uit met vuur en gebruik het met je gezond boeren verstand. Het is brandbaar en plakkerig.
http://howtosurviveit.com/make-fire-starting-gel-from-household-chemicals/
Thecis
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Voor het aansteken kan je trouwens ook een bril, vergrootglas, vuursteen of wat dan ook gebruiken. In die zin is het stabiel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet ie toch nog een aansteker oid gebruiken. En een aantal chemicaliën meeslepen. Volgens mij kun je dit beter gebruiken als je thuis zonder gas/water/elektriciteit komt te zitten. Zou op survival de ruimte van die chemicaliën voor wat anders gebruiken en van te voren wat andere survivaltechnieken leren ;-)
Thecis
9 jaar geleden
Nee hoor, je kan dit van tevoren maken en wordt door veel survivalists gebruikt omdat je het in kleine pakketjes kan meenemen (voor noodgevallen). En zoals ik al zei in mijn reactie, je kan het ook aansteken met een bril, vergrootglas of met een vuursteen langs een mes. En dat zijn dingen die survivalists meestal wel meehebben. Een bolletje van dit spul geeft een goed begin vuur (2 a 3 cm in doorsnee).

Andere antwoorden (3)

Lucifers en een fles spiritus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Lijkt mij niet slim. In een survivalsituatie is geen brandwondencentrum in de buurt!
Thecis
9 jaar geleden
In een survivalsituatie moet je sowieso je gezond verstand gebruiken. Zo ook met spiritus en lucifers. Zo lang je dat doet, is er in basis niet aan de hand...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt. En waarom zou je allemaal ingewikkeld doen. Je kunt ook gewoon aanmaakblokjes kopen en meenemen. Als je echt wilt survivelen dan neem je niets mee maar ga je zitten klooien met een stokje tussen je handen en draaien tot het gras vlam vat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Spiritus gebruiken om iets aan te steken is niet slim. Zeker in een ongecontroleerde omgeving zoals tijdens survival. De kans dat je een vuurbal veroorzaakt is veel groter dan dat je spullen aansteekt. Daarbij is de energetische waarde van spiritus ook nog eens zo laag dat je er niet eens fatsoenlijk een vuurtje mee kunt aansteken. Precies dat is de reden waarom er zoveel ongelukken mee ontstaan. Mensen gieten spiritus op iets, willen het aansteken, spiritus is al verdampt en ontploft. Of fles zit niet dicht en de dampen ontbranden --> vlam in de fles. Of aansteken lukt niet echt dus nieuwe spiritus er op --> vlam/ontploffing.
Kalium permanganaat met suiker mengen. Door het wat te verpletteren en wat wrijving (bijvoorbeeld met een stok) brandt het vaak sneller. Permanganaat met glycerine brandt ook spontaan na ongeveer een minuutje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zilvernitraat met fijn aluminium of magnesiumpoeder brandt ook zeer heftig als je er een druppel water bij gooit
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuke reactie inderdaad. Voor in de zuurkast in het scheikundelokaal / laboratorium. Niet voor tijdens het survivallen. De kans dat er wat gebeurt (bv vocht in de rugzak) is groot en de gevolgen zullen we het maar helemaal niet hebben...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bedoelt de reactie met zilvernitraat? Die is behoorlijk explosief inderdaad en zou je nooit als mengsel moeten bewaren omwille van vocht. Kaliumpermanganaat is volgens mij wel een heel gangbaar iets voor survival kits. Naast vuur maken is het namelijk ook erg geschikt om water te desinfecteren en drinkbaar te maken, of wonden ontsmetten.
Bij vuur maken tijdens survivallen gaat het er juist om dat je met de middelen in je omgeving vuur maakt. Niet e.o.a. chemiebrand in het klein. Wat je zou kunnen kopen als je zonder aansteker of lucifers wil werken is een zogenaamde "fire stick". Dat is een magnesium staaf met een speciale schraper die stukje magnesium van de staaf laat springen en die laat ontbranden. Deze vonken zijn erg heet en zeer geschikt om droge materialen meer te laten ontbranden.

Als je vuur wil maken met chemicaliën zonder lucifers te gebruiken moet je op een andere manier een reactie veroorzaken die zoveel warmte ontwikkeld dat je er andere materialen mee kunt laten ontbranden/koken/jezelf warm houden. Om dit te kunnen bereiken moet je grote hoeveelheden van deze stof gecontroleerd en langdurig laten branden. Dat is een situatie die je buiten een gespecialiseerde werkplaats niet verantwoord kunt doen (denk aan oncontroleerbare brand, explosie, brandwonden). Daarom kun je jezelf beter echte survivaltechnieken aanleren.

Daarom, schors van berkenbomen brand erg snel (door de oliën in de schors - vooral de witte snippers branden goed), net als droog mos, kleine takjes, naaldhout, dode takken... Desnoods koop je speciale blikjes met droge stoffen om vuur mee te maken.

Eventuele aanmaakblokjes die je erg eenvoudig mee kunt nemen zijn... Pepermuntjes... Suiker gemengd met olie is erg brandbaar; laten pepermuntjes nu voor 98% uit suiker en 2% uit olie bestaan... Gebruiken van spiritus/benzine etc. is absoluut af te raden, dit verdampt ook bij lage temperaturen en de gaswolk kan een ontploffing / vuurbal veroorzaken.

Daarbij kun je speciale stormaanstekers kopen (die niet uitwaaien), lucifers die speciaal voor survival zijn, waterdichte doosjes/zakjes voor lucifers/aanstekers etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Grappig van het pepermunt, wist ik niet.
Maar wat me opvalt is dat je nog steeds dingen extra moet meenemen terwijl je in bovenstaande antwoorden reacties gaf dat je alsnog geen extra dingen wilde meenemen en het nu wel zelf voorstelt. Vooral het blikje droge stoffen is groter, dan niet dezelfde grootte van de balletjes die ik voorstelde. Het zijn wel absoluut goede tips, dus wel een +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een beetje survivaller heeft aan een fire stick genoeg om met wat in de omgeving te vinden is een vuurtje te maken. Heb nog altijd voordeel van scouting ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou je die balletjes van Thecis ook kunne laten ontbranden met een zelfgemaakte batterij van bronzen en zinken muntjes met citroenzuur?