Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je op een object zoals een tafel of stoel uit een raam springt, en je springt er vanaf op het laatste moment, overleef je dat?

Stel dat je uit het raam springt, met onder je een tafel of stoel. En als je bijna de grond raak, spring je van die tafel of stoel. Overleef je dat? Of heb je net zoveel momentum als die tafel of stoel dat je het niet overleeft.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Antoni
9 jaar geleden
Of je het wel of niet overleeft, heeft met name te maken met de hoogte van het raam en de manier waarop je terechtkomt. Hoe hoger het raam, hoe kleiner de kans dat je het overleeft. Hoe veerkrachtiger de plek waar je op terechtkomt, hoe groter de kans dat je het overleeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is zeer interessant. Wanneer je op een object zit met een groot oppervlakte zodat er meer luchtweerstand is (zoals een tafel). Dan zal de valversnelling in ieder geval al minder zijn. Maar dat was de vraag immers niet. Wanneer je jezelf afzet zal je het object alleen maar meer versnelling geven dit gaat ten kosten van de snelheid van je eigen val. Ik weet niet wat de verhoudingen hierin zijn maar het komt me zo voor dat dit afhankelijk is van de kracht van de afzet, de weerstand van het object en het gewicht hiervan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Newton schreef al dat aktie = reaktie. Wanneer jij je tijdens je val afzet tegen een object zal dat jouw val vertragen en met gelijke energie dat van het object versnellen.
(er vanuit gaande dat het object zich onder jou bevind)

Heeft het invloed: ja.

Hoeveel ? Dat heeft met verhoudingen te maken. Wanneer je je afzet tegen een zware eiken tafel dan zul je je met meer kracht af kunnen zetten dan tegen een lichte stoel.

Red het je leven ? Dat ligt er aan van hoe hoog je valt natuurlijk en ook hoe je terecht komt. Landen op een vlakke grond is toch anders dan landen op een stapel versplintert hout.

Okee, maar afgezien van dat maakt het qua krachten veel verschil ?

Nee ! De krachten en de versnellingen waar dit mee gepaard gaat zijn zo groot dat dat sprongetje van jou nauwelijks mee telt.

Kijk maar eens naar een soortgelijk experiment van de Mythbusters. Zij laten Buster op het laatste moment springen in een vallende lift. Zie die lift even als jouw 'object' en je hebt hetzelfde idee.
Adam zegt na de crash zelfs dat ze Buster nog nooit zoveel schade aan hebben gedaan, zo hard was de klap.
(Lees meer...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat maakt bijna niets uit, als je zonder stoel te pletter valt, dan doe je dat met ook.
Onderaan de streep is het enige verschil dat het kleine beetje energie wat omgezet wordt in extra snelheid van de stoel als je daarop afzet niet meer door het lichaam hoeft te worden opgevangen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap precies wat je bedoeld en dacht ook altijd dat ik dit zou doen als ik in een vliegtuig ongeluk terecht kwam. Nu wat ouder en weet dus nu dat dit. Het meeste effect heeft als je er precies schuin vanaf springt en het object net de grond raakt. Het kan anders het meeste effect hebben als het object zwaarder is dan je eigen lichaamsgewicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding