hoe bereken je de wrijvingskracht op een parachutist met dichte en open parachute?

de snelheid is constant, de parachutist weegt in zijn totaliteit met uitrusting 95 kilo

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

De versnelling, die de parachutist ondervindt, wordt veroorzaakt door de zwaartekracht die op hem werkt. De wrijvingskracht is in het eerste gedeelte verwaarloosbaar omdat de dichtheid van lucht veel kleiner is dan dat van het lichaam van de parachutist.
De formules voor de vrije val zijn: (uitgaande van de positieve X-as)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar wat is de wrijvingskracht dan als zijn parachute wel open is, deze is dan toch niet verwaarloosbaar? en hoe bereken je deze wrijving dan?
De weerstandskracht is in beide gevallen 950 Newton omdat er bij het bereiken van een constante snelheid er netto geen kracht op de parachutist werkt.
Wrijvingskracht lijkt me geen correcte term omdat je alleen de viscositeit van de lucht als wrijvingskracht kunt aanmerken. Het leeuwendeel van de weerstand ontstaat door wervelingen die een onderdruk boven de parachutist creeëren. Ook is er een verhoogde druk onder de parachutist door de samenpersing van de lucht.