Veranderd de maximale druk bij het veranderen van de banden en velgen?

In de deurstijl van de auto staat vermeld: voor banden 165/60 R14 en weinig belasting 2.3Bar voor en 2.0Bar achter. Nu zijn de velgen en banden veranderd in 195/45 R15 en er staat niets op de band van maximale luchtdruk of zo. Als ik dezelfde luchtdruk gebruik als de standaard banden staan de nieuwe banden te strak om de velg. Hoe bereken ik de hoeveelheid lucht die er in moet zonder bagage en enkel de bestuurder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Misschien een beetje gedateerd, maar de bandenspanningen blijven nog steeds actueel. Hieronder per merk auto een lijst met wat voor band eer onder kan zitten, met de aanbevolen spanning.

http://www.autobanden-gids.nl/documenten/bandenspanningtabel_2002.pdf
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn auto is een Nissan Micra 1.3 Benzine. Bandenmaat 195/45 R15
Volgens tabel: (komt nergens in voor) Maar… Ford Fiesta motor 1.4 Benzine. Bandenmaat 195/45 R16
Volgens tabel: voor 2.1Bar en 2.0Bar achter Ford Fiesta motor 1.3 Benzine. Bandenmaat 195/50 R15
Volgens tabel: voor 2.0Bar en 1.8Bar achter De Ford Fiesta met motor 1.3 komt het dichtst in de buurt, is het verstandig dan om bijvoorbeeld voor mijn Nissan Micra voor: voor 1.9Bar te nemen en achter 1.7Bar vanwege de hoogte/ breedte verhouding van de band welke 5 met elkaar verschilt?
Reddie
12 jaar geleden
@goeievraagalg, deze spanningen lijken me wat laag. Ik zou het navragen bij degene die je velgen en banden gemonteerd heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal moeten laag profiel banden sowieso een hogere druk hebben. Ik stopte in mijn saab met 225/45/17 banden 2,7 bar. Volgens de tabel bij de pomp moest er eigenlijk 3,0 bar in. Maar dan vond ik de auto te hobbelig rijden. En normale banden gooi ik toch nog vaak 2,2 bar in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tweede hands gekocht en zelf erop gezet. Verder lijkt het bijna een onbekende maat te zijn.
jc54
12 jaar geleden
Het is geen onbekende, maar wel een weinig voorkomende band. 195 mm. breed, op een 15 inch velg en een bandhoogte van 45 mm. Dat zijn sportieve bandjes. Als jouw rijstijl ook sportief is, dan zou ik zeker niet te lag gaan met de bandenspanning, omdat je dan kans hebt op "rollen".D.w.z. dat je in een snelle bocht de band van de velg drukt.
Mijn advies: voor 2,5 bar en achter 2,25 bar om te beginnen. Als je dit te oncomfortabel vindt, dan met 0,1 bar omlaag brengen, tot je het gewenste gevoel hebt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, mijn rijstijl is heel voorzichtig en rustig maar een uitwijk manoeuvre is zo gebeurd of een bocht die men te laat ziet en dan wil ik graag wel zekerheid. Het vreemde vind ik dat de standaard banden een soort van wang vertoonden bij 2,3Bar en deze nieuwe namelijk niet, alsof ze keistrak om de velg zitten. Wanneer ze verkeerd afslijten merk ik dat later vanzelf maar ik begrijp een beetje uit het verhaal dat juist omdat het een sportieve band is deze daarom strak zonder wang om de velg dient te zitten, want een standaard band met wang druk je niet zomaar van de velg en deze sportieve dus dan kennelijk wel.