Kan iemand mij uitleggen wat een driewaardig zuur is? En waarom is citroenzuur, C6H8O7, een driewaardig zuur?

Ik heb met scheikunde een practicum hierover gehad, en we krijgen er een toets over. Ik heb alleen geen idee wat een driewaardig zuur is, en op internet wordt het mij niet helemaal duidelijk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (2)

Ik heb altijd geleerd dat een 3-waardig zuur een zuur is dat 3H's heeft.
In jou vergelijking staan er wel 8 maar hoe dat dan komt weet ik ook niet...
Je kan er wel meer over vinden op volgende link: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/131742-waardigheid-van-citroenzuur/
Dat gaat trouwens ook over een practicum met citroenzuur :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Citroenzuur is een driewaardig zuur omdat het drie protonen kan afstaan.

Het heeft namelijk drie -COOH groepen. Van de andere 5 waterstofatomen zijn er 4 aan koolstof gebonden en 1 zit in een hydroxylgroep. Echter zijn deze minder geneigd hun proton af te staan.

De reden dat dit bij -COOH wel zo is, is omdat het overblijvende COO- stabieler is aangezien de negatieve lading zich over 2 zuurstofatomen kan verdelen door de dubbele binding: een geconjugeerd systeem.