De brekingsindex is de verhouding tussen de lichtsnelheid in vacuum en de lichtsnelheid in het medium waar het licht doorheen gaat. De dichtheid van een stof is de massa in een bepaald volume.

Licht verplaatst zich door een stof met een kleinere snelheid dan in vacuum omdat het als het ware wordt geremd. Atomen absorberen fotonen en zenden deze weer uit. Hoe dichter de stof hoe groter de kans dat een foton wordt geremd en hoe langzamer het licht zal gaan. Dus de dichtheid van een stof heeft op die manier invloed op de brekingsindex.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt grootdeels. Maar lees dit eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Metamateriaal om in de toekomst misschien zaken onzichtbaar te maken zoals die auto van James Bond (zij deden het wel met camera's en schermpjes zogezegd) waarbij je een negatieve brekingsindex krijgt (door nano-gaatjes). Dat zou dan bovenstaande stelling tegenspreken... of toch niet helemaal door de gaatjes?