Waarom Pb2+ i.p.v. NO3- bij de reactie? (redoxreacties)

Een loodstaaf in een Lood(II)nitraatoplosing naast een kobaltstaaf in een kobalt(II)chloride-oplossing.
Waarom gebruik je als oxidator: Pb2+ +2e- i.p.v. NO3- + H2O(l) + 2e- ???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Volgens mij is nitraat alleen in een zuur milieu een sterke oxidator. Omdat er niets over een aanzuring wordt gezegd in deze opgave zou ik verwachten dat er geen overdaad aan H+ ionen aanwezig is.

In dat geval zijn de Pb2+ ionen een sterkere oxidator dan de NO3-