Wat is de invloed is van de atmosferische druk op een hoogte van 2500 meter op een zuignap?

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een onderzoek over vacuüm in een andere atmosfeer.
Ik moet het verschil weten tussen het oppakken van een doos op zeeniveau en het oppakken van een doos op een hoogte van 2500 meter.
Opdracht:
- 4 zuignappen
- doos is 8 kg
- atmosferische druk op zeeniveau is 1013 mbar.
- atmosferische druk op 2500 meter is 750 mbar.

Ik heb wel formules gevonden over zuignappen berekenen, deze zijn als volgt.

Op pagina staan de formules die ik nodig heb.
Er staat Pu : onderdrukniveau (mbar). Bedoelen ze daarmee het onderdrukniveau die je zelf creëert of geeft dat het onderdrukniveau aan dat op die hoogte aanwezig is?

Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interesant +

Antwoorden (3)

Zo te zien is de onderdruk de druk 'binnen' de zuignap, dus de druk waarmee de lucht aan de binnenkant van de zuignap 'duwt'. Indirect creer je die dus zelf, door de zuignap op een glad oppervlak te drukken, maar de uiteindelijke bereikte druk is wel weer afhankelijk van de bitenatmosfeer. Je 'duwt' tenslotte een hoeveelheid 'lucht' met een bepaalde druk weg uit de ruimte onder de zuignap.

Pas als de buitendruk hoger is (en dat is-ie hier) en dus harder aan de buitenkant van de zuignap drukt, gaan die krengen werken. Het verschil tussen de onderdruk (binnendruk) en de bovendruk (buitendruk, atmosferische druk) bepaalt dus de trekkracht die je moet berekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt wel veel detail toegevoegd, maar in wezen gaat het alleen maar om het drukverschil tussen onder de zuignap en de heersende atmosferische druk.

Omdat de atmosferische druk op hoogte minder is dan op zeeniveau, zal bij gelijkblijvende onderdruk onder de zuignap, de draagkracht van de zuignap steeds minder worden naarmate je hoogte toeneemt. Op een gegeven moment, een bepaalde hoogte, zal de zwaartekracht gelijk zijn aan het drukverschil (vermenigvuldigd met zuignapoppervlakte) en zal je de doos niet meer kunnen oprapen...

Toegevoegd na 4 minuten:
Oveigens begrijp ik niet zo goed wat je precies wilt weten. Het verschil tussen oppakken van een doos op zeeniveau en op 2500 m? Bedoel je dat je je minimum zuignapdiameter moet uitrekenen? Dan is het een kwestie van je formules invullen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de zuignapdiameter berekenen is inderdaad het probleem niet. Wat ik wil weten is wat de invloed is van de atmosferische druk op een hoogte van 2500 meter op de zuignap. Dus als ik de formule in wil vullen voor de theoretische aanzuigkracht wat moet ik dan invullen bij Pu (onderdrukniveau)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet weten dat 1 millibar gelijk is aan 100 Pa = 100 N/m^2. Zoals ik zei: het gaat om druk verschil. Als onder je zuignap perfect vacuüm heerst (kan niet maar het gaat hier om theorie) dan is er een drukverschil van (@2500m) van 750mbar (=75.000 Pa(N/m^2)). Drukverschil is immers P1-P2. Daar P2 gelijk is aan 0 (=vacuum) is het drukverschil gelijk aan de heersende atmosferische druk. Maar je bent er nog niet, want druk is een kracht per oppervlakteeenheid. Als je de diameter van je zuignap kent, dan is het zo gepiept. Druk maal oppervlakte van de zuignap levert de kracht op. Je kunt een gewicht van maximaal die kracht eraan hangen. Wanneer het gewicht hoger wordt, zal het lostrekken van de zuignap. Snappie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke het is al iets duidelijker. maar wat nog niet duidelijk is is wat ik moet invullen bij Pu (onderdrukniveau in mbar). Zou je misschien een voorbeeld kunnen geven met de waardes die ik al eerder heb vermeld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt niet uit wat je bij Pu invult. Als de waarde maar kleiner is dan 750 mbar.
Om goed te kunnen vergelijken moet je op beide hoogtes dezelfde waarde voor Pu invullen.
Je kunt ook vanuit de massa van de doos (8 kg) terug rekenen wat je minimale onderdruk (Pu) moet zijn.
Feit blijft dat je op 2500 mtr. altijd 1013 - 750 = 263 mbar dieper vacuüm moet creeeren om dezelfde draagkracht te verkrijgen.
Stel: op zeeniveau heb je genoeg aan Pu = 500 mbar om de doos op te kunnen tillen. Dan moet je op 2500 mtr. minimaal 237 mbar onderdruk creeren onder de zuignap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kan ik bepalen hoeveel onderdrukniveau ik nodig heb om 8 kg op te tillen met 4 zuignappen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo moeilijk is het niet.... Je formule bij het eerste belasting geval (praktische kracht) moet je invullen. F = m * g = 8kg * 9,81 m/s^2 = [...] Aantal zuignappen is bekend; neem 1 als veiligheidscoefficient. De enige onbekend die overblijft is Pu, je antwoord..... Ik ga het niet voor je uitrekenen. Let op dat je diameter in meter invult. Het antwoord is in Pascal.
De stugheid van de zuignap bepaalt de VERHOUDING tussen binnen en buitendruk.
Bij een lagere atmosferische druk zal dus de kracht evenredig met de luchtdruk aldaar afnemen.
Ik schat dus dat de kracht die de zuignappen op 2500 meter hebben ongeveer 3/4 zal zijn als die bij zeeniveau.

Toegevoegd na 3 minuten:
Helaas vergroot dit computertje je fomuleformulier niet goed maar het antwoord moet in bovengenoemde orde van grootte liggen.
Wellicht wordt met het onderdrukniveau de door de zuignap gecreerde onderdruk bedoeld. omdat je op grotere hoogten niet over onderdruk praat maar nog steeds over atmosferische druk.