Hoe kan het dat de maan zo mooi rond is?

Vanavond na een verjaardag naar huis gereden,prachtige volle maan.Hoe kan hij met zo'n ruw oppervlak zo mooi rond zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, van zo'n enorme afstand...

Het beste antwoord

Dat komt puur door de afstand. Andersom ziet de aarde er vanuit de ruimte ook uit als een gladde gekleurde knikker, ondanks alle bergen, dalen, zeeën.

Toegevoegd na 33 minuten:
Door de enorme afstand vallen de ruwe oppervlakken compleet weg bij het gedeelte dat op het netvlies komt.

Toegevoegd na 7 uur:
Mijn poging om het te tekenen: http://nl.tinypic.com/r/n4yzc/6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was zo mooi vannavond.Zo perfect rond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent jarig. Dan is het ook meer de illusie en spelen fysische factoren (stand van de aarde/maan, geen bewolking) en psychologische (je hebt een leuke avond gehad denk ik) een belangrijke rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het overigens wel met je eens dat op zo'n avond zoiets enorm kan verwonderen! Lekker gevoel toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,ik ben zelf niet jarig,ik ben naar een verjaardag geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,het was zo mooi om te zien en je voelt dat je leeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
itsme
13 jaar geleden
:-) interessante bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was meer een illustratie, maar ik kon maar 2 plaatjes toevoegen. Zal het even verplaatsen.

Andere antwoorden (3)

De maker heeft daarvoor gezorgd, dat die zo mooi en prachtig rond is en soms ook wel een hele mooie halve maan. Het is gewoon wonder.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je ziet hangen is een bol met een diameter van 3475 km. Een bolvorm is de meest logische vorm die ontstaat onder invloed van de eigen zwaartekracht. Ten tijde van het ontstaan van de maan was het een grote druppel vloeibare materie, zodat daar vandaan gemakkelijk die bolvorm gevormd kon worden.

Stel je nou voor dat er op de maan bergen en dalen zijn (en die zijn er, je kunt met het blote oog de kraters zien). Die kraterranden zijn soms hoog, soms minder hoog, maar ook al zouden die kilometers hoog zijn dan is het nog maar een heel klein percentage van de diameter: een bultje van 0,1% van de diameter is echt met het blote oog niet waarneembaar. Een beetje vocht of vuil in de aardatmosfeer geeft voor de beeldvorming meer verstoring aan die ronde vorm dan de bergen op de maan.

Daarom lijkt de maan zo mooi rond vanaf aarde.
itsme
13 jaar geleden
God heeft dit zo geschapen