Bijna altijd wel. Maar er zijn uitzonderingen.
Bijvoorbeeld als een reactie gekatalyseerd moet worden, en er is maar een peperkte hoeveelheid katalysator.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oh oke maar mijn grafiek loopt helaas niet recht! :X Ik heb een punt die afwijkt! kan het door mijn meetresultaten komen denkje?
Reddie
9 jaar geleden
In metingen zit ten altijd foutjes. De aflezing, de omstandigheden, afronding, etc.
Daarom doe je ook altijd meerdere metingen (en hanteren ze bij snelheidsovertredingen een "meetcorrectie").
Als je een enkel punt dat niet in de resultaten past, dan is daar mogelijk iets fout gegaan. Doe die meting opnieuw. Verder is mijn antwoord iets te simpel.
Naarmate de reactie vordert zullen de concentraties van de uitgangsstoffen steeds lager worden. Ze worden immers omgezet.
Ik weet dus niet precies wat je meet, en hoe je meet.
Als je een reactie in de tijd volgt, zal het hele proces exponentieel (1-e^-t/T) naar een evenwicht gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik had een proefje gedaan over natriumthiosulfaat we moesten steeds met een verschillende concenraties kijken wanneer de mengsel troebel werd zodat je de kruisje niet zag. dan moet ik iets fout hebben gedaan :I maar recht evenredig is hetzelfde als een linear verband toch?
In het begin zal de reactie snel verlopen,daarna komt een stationair verlopend traject en tenslotte verloopt de reactie steeds langzamer tot alle oorspronkelijk aanwezige reagentia overgegaan zijn in het uiteindelijke reactie product.
Gooi maar eens een bruistablet van Asp. in water en je kunt aan het suizen merken hoe de reactie verloopt.

Toegevoegd na 4 uur:
Na een lineair verlopend traject zal de snelheid asymptotisch tot 0 naderen

Toegevoegd na 4 uur:
In een hoge verdunning zal -als het molecuul A het molecuul B vindt-de verbinding van A met B met dezelfde snelheid gaan als in een geconcentreerde oplossing.Het duurt veel langer voordat een molecuul A een molecuul B vindt,waardoor het hele proces van reageren asymptotisch eindigt. De verbinding van A met B geschiedt altijd met dezelfde snelheid,maar het hele reactie proces heeft een duur en die tijdsduur wordt reactie snelheid genoemd.
De verbinding van IJzer met Zuurstof duurt langer dan die van waterstof en zuurstof. Het duurt veel langer wanneer alle ijzer tot roest geworden is dan wanneer waterstof en zuurstof tot water explodeert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, enkel op voorwaarde dat:

1. je het over een eerste-ordereactie hebt.
2. omgevingsfactoren zoals druk, temperatuur en energietoevoer gelijk blijven.
3. de concentraties niet zo hoog worden dat de beschikbaarheid voor de reactie daalt.
4. het reactiemengsel homogeen is.
5. er geen katalysator aanwezig is.

Hou er bovendien rekening mee dat evenwichtsreacties soms trager lijken te gaan maar dat dit in werkelijkheid niet het geval is. Stel dat we van een bepaalde reactie de snelheid berekenen a.d.h.v. de concentratie en het evenwicht wordt bereikt zal dit verband niet meer lijken te kloppen aangezien de concentratie gelijk blijft.

Het klopt echter nog steeds en aangezien de concentratie constant is geworden is de snelheid ook constant geworden. Echter verloopt de reactie in de omgekeerde richting exact even snel. Op die manier ontstaat het evenwicht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De reactiesnelheid is inderdaad recht evenredig met de concentratie voor een enkelvoudige relatie. Alle reacties kun je opsplitsen in enkelvoudige reacties, de kans dat drie reactanten in de goede configuratie bij elkaar komen is verwaarloosbaar klein.

Voor een reagerend molecuul gaat het er dus om hoe groot de kans is dat hij botst met een bijpassend molecuul. De reactiesnelheid is simpelweg het product van de hoeveelheid moleculen met die van de concentratie van de reactans. Is er twee keer zoveel reactans dan zijn er ook twee keer zoveel botsingen, Let wel dat dit een momentaan plaatje is, als je daadwerkelijk stoffen bij elkaar doet dan nemen de concentraties natuurlijk snel af en krijg je exponentieel afnemende verbanden.

In de praktijk is dit het terrein van differentiaalvergelijkingen en zijn de basisvergelijkingen over het algemeen recht evenredig, maar doordat er vaak meerdere stoffen en stappen bij betrokken zijn kun je ingewikkelde stelsels krijgen (bron).