Hoe bereken je soortelijk warmte van aluminium als je de waarde van hoeveelheid warmte niet hebt?

Voor nask hebben wij een practium waarbij je de C moet berekenen van alminium.
Maar ik heb de waarde van Q niet dus dan kan ik ook niet de C berekenen.
Dit zijn de gegevens die ik heb , ik hoop dat iemand me kan helpen
- Massa aluminium cilinder= 20 gr
- Begin temperatuur joulemeter= 22 graden
-Eind temperatuur joulemeter= 25 graden
-Delta T= 3 graden
-M= 20 gr.
-c=??
-Q=??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Wij hebben dit jaar een soortgelijk practicum gedaan, maar dan met water. Hiervoor gebruikten we de volgende formule:

Q = m.c. ΔT + C. ΔT

Q = totaal ingevoerde energie in J
m = massa in kg
c = soortelijke warmte in J/kg K
C = warmtecapaciteit in J/K

Bij het practicum hebben we 150 en 200 gram water verwarmd met een elektrisch kookplaatje. Door deze aan te sluiten op een spannings- en stroommeter, kon je de Q berekenen (U.I.t).

Als je dan alle meetgegevens in de formule invult, krijg je twee vergelijkingen met twee onbekenden. Door deze onder elkaar te zetten en van elkaar af te trekken (eerst één van de vergelijkingen vermenigvuldigen zo, dat je de "c" of de "C" laat wegvallen), kun je de "c" of de "C" berekenen. Door deze dan weer in te vullen kun je de andere onbekende berekenen.