Zuurstof is opgebouwd uit twee zuurstofatomen. Ja dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het juiste antwoord. Dat geldt voor alle complexe moleculen, dat ze opgebouwd zijn uit atomen van dezelfde soort. Natuurlijk zullen er ook moleculen zijn die uit verschillende atomen zijn opgebouwd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Molecuul
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O2 is zuurstof, dat gaf Suniram al aan. Maar zo kan je nog wel even doorgaan: N2 (distikstof) , H2 (waterstof) , CO2 (koolstofdioxide) , C6H12O6 (suiker) etc.. Atomen hebben door de polariteit de neiging om zich te binden. Afhankelijk van de polariteit zijn er meerdere plekken waarmee ze zich kunnen binden. Een C atoom heeft bijvoorbeeld 4 plekken, en waterstof 1, zuurstof 2 etc.. Zie ook mijn link naar wikipedia.
Fosfor vormt P4 moleculen, de elementaire niet edelgassen vormen met twee atomen een molecule en soms met 3 zoals Ozon O3 is, zwavel wil nog wel eens vormen van S6 kiezen en zo hebben veel elementen de neiging om aan elkaar te klitten, zodat ze gezamenlijk in de buitenste schil 8 electronen hebben zodat die "vol" is.
Dus komt het onder de elementen voor.
Jouw vraag wijst op dat je elementen bedoelt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het aantal atomen waarin elementen zich manifesteren bepaalt in sterke mate hun eigenschappen.
Daarbij is Ozon een heel sterk voorbeeld, dat is zeer giftig terwijl O2 on letterlijk zuurstof geeft.
Mede daarom kunnen elementen zich in verschillende gedaanten voordoen, zoals koolstof naast zwart poeder ook als grafiet en diamant manifesteert, allemaal louter koolstof maar met zeer verschillende eigenschappen.
Metalen doen het wat anders dan niet metalen, deze vormen (in vaste toestand) een ionenrooster en delen vrije elektronen.
Het is dan eigenlijk moeilijk exact aan te geven hoe groot het molecule is en of je het wel een molecule moet noemen. Daarom worden metalen als losse atomen gezien maar zijn het eigenlijk niet.
Wel kunnen ook element-metalen VERSCHILLENDE soorten roosters vormen, waarbij zowel stabiele als instabiele
elementvormen ontstaan.
Sn (tin) heeft deze eigenschap, het gaat over in een andere structuur dan gewoon tin en gaat dan stuk door brosheid en sterkere gevoeligheid voor corrosie, bekend onder de naam tinpest.De elementen zelf maken er dus ook al een potje van.
Om het niet te ingewikkeld te maken, laat ik de isotopen
even buiten beschouwing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dit kan , enkele voorbeelden zijn zuurstof dichloride ozon , ...