hoe zwaar moet het aandrijfgewichtje van deze achtbaan zijn?

Ontwerp een achtbaan zó dat een karretje met een massa M van 225g een helling α met een hoek van 3,3 graden over een afstand s van 1,20 meter in een tijd t van 1,70 s oprijdt. Hoe zwaar moet het aandrijfgewichtje zijn om dit karretje omhoog te krijgen?

Toegevoegd na 2 uur:
ik zit in de 4e van Gymnasium! en er staat dat je moet nagaan welke krachten verwaarloosbaar klein zijn. Ik snapte er niet veel van, maar bedankt voor de antwoorden iedereen! :D x

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

Eerst een wedervraag: Is de helling wrijvingsloos?

Zo ja, dan zijn een paar aanwijzingen hier op z'n plaats.

Het karretje zal blijven versnellen. Als je de afgelegde afstand en de tijd die het karretje erover doet om te versnellen, weet, kan je de versnelling uitrekenen.

De tweede Wet van Newton: F = m*a

Het karretje staat op een helling. De zwaartekracht moet overwonnen worden.

Maak een tekening van het geheel. Stel een krachtenspel op en bepaal je bekenden en onbekenden. De zwartekrachtversnelling is ALTIJD bekend = ongeveer 10 m/s^2.

Nou goed, hopelijk leer je nog iets.... ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
En ik zie dat het hier om een gast gaat... Weer geen beste vraag dus. :(

Toegevoegd na 1 minuut:
beste antwoord dus :P