Jazeker, en doet ie ook voortdurend als ie brandt. Daarom is een goed trekkende afvoer van levensbelang.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, en meer dan je wenst. Open haarden zijn dood oorzaak nummer een zonder ventilatie. Laat staan een lekkende houtkachel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jeee. dat had ik niet verwacht
Dat kan maar als je een goede en schone schoorsteen hebt en je doet niet al te rare dingen, dan is de kans niet groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou en of! Als er niet voldoende zuurstof bijkomt, krijg je houtskool en komt er koolmonoxide vrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koolstofmonoxide
`Koolstofmonoxide`, `koolstofmono-oxide`, `koolmonoxide` of `CO` is een verbinding tussen koolstof en zuurstof en een gas dat onder meer ontstaat door onvolledige verbranding van koolstof, fossiele brandstoffen of andere brandbare stoffen die koolstofverbindingen bevatten. Het is een vrij belangrijke stof in de chemische industrie.

Ja dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ouderwetse houtkachels zijn CO-emissiewaarden gemeten van 4 tot 18 %. Tegenwoordig bepalen de meeste wettelijke normen in de Europese landen een maximum waarde van max. 0,5 % CO. Accumulerende houtkachels en kachels waarbij katalysatoren of bimetaalveren worden gebruikt halen minder dan 0,1% CO.
Het hangt er dus erg van af over welke type kachel je het hebt, maar het antwoord is dat in principe een houtkachel CO produceert. Maar bij moderne kachels is dit nauwelijks meer meetbaar. Gelukkig maar.
Op dit moment produceert het verkeer de meeste CO.