In algemene lijnen kan je stellen dat aminozuren met een polaire residugroep of met een lading (arginine, glutaminezuur, histidine, serine, tyrosine, glutamine...) vaker voorkomen in de actieve centra van enzymen, en dat is ook logisch omdat deze aminozuren reactiever zijn dan apolaire aminozuren, en dat is juist de bedoeling in het actieve centrum van een enzym.
Cysteïne is een zeer specifiek aminozuur dat voorkomt in een paar hele speciale soorten enzymen, met name in proteasen, dat zijn de enzymen die nodig zijn voor het hydroliseren van eiwitten.

Zie de link voor een compleet overzicht van de meest vaak voorkomende aminozuren in het actieve centrum van verschillende soorten enzymen (artikel in het Engels)