wat is het verband tussen de massa en het volume van een stof?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.1K
Reddie
10 jaar geleden
Als jullie de uitleg niet begrijpen, begrijp je kennelijk je eigen vraag niet. Je zult duidelijker moeten vragen wat je wilt weten.

Antwoorden (2)

Massa wordt uitgedrukt in grammen, in normaal spraakgebruik zeggen we vaak gewicht.
Volume wordt uitgedrukt in liters of kubieke meters.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ow wacht verband, nou het verband is bij gelijke druk en temperatuur evenredig. Een molecuul van een stof heeft een grootte en een massa(gewicht in onjuiste benaming). twee moleculen hebben twee keer zoveel volume en twee keer zoveel massa. Het is moeilijker uitleggen dan het gewoon als totaal logisch te zien.

Toegevoegd na 6 minuten:
Eigenlijk is misschien http://nl.wikipedia.org/wiki/Dichtheid_(natuurkunde) dit natuurlijk het handigere antwoord. Dichtheid.. de manier waarop het verband van massa en volume in natuurkunde wordt uitgedrukt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We willen weten wat het VERBAND is niet de uitleg (nohate)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O sorry dankjewel!
Dit verband heet dichtheid. Het is een eigenschap van een stof. Je vergelijkt de massa van een hoeveelheid stof met het volume. De dichtheid is dan de massa gedeeld door het volume. Ofwel de massa per volume-eenheid.
Voorbeeld: een blokje ijzer heeft een massa van 23,6 gram, het volume is 3,00 mL,
dan is de dichtheid 23,6/3,00 = 7,87 g/mL
Als je een tweemaal zo groot blokje neemt is de massa twee maal zo groot, maar ook het volume. De verhouding tussen massa en volume is een constante van de stof.