Werkt het volgende principe? Een zuignap op een heet oppervlak drukken, in een hete vloeistof.

Toegevoegd na 5 minuten:
Werkt een vloeistoffen rond de 100 graden of meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

volgens mij moet dat lukken als je de lucht uit de nap gaat wel

Toegevoegd na 58 seconden:
mijn afwasborstel heeft een zuignap en die kan ik gewoon in heet water op een voorwerp drukken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
werkt dit ook met kokend water?....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moet ik even uit proberen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net getest water in een waterkoper gedaan en een gaspit er ingegooid daarna waterkoker aangezet toen het water laten koken en ik kon de gaspit eruit halen met de zuignap van de afwasborstel
Als de zuignap van een hitte bestendig materiaal gemaakt is werkt dat de druk buiten de zuignap drukt de zuignap tegen het gladde oppervlak en voorkomt dat het voorwerp niet loskomt als de temperatuur in de holle ruimte dan verder afkoelt word het drukverschil groter en komt het voorwerp vaster te zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Torricelli en Pascal zijn hier aan het werk.
Een zuignap werkt op het principe dat aan één kant van het flexibele membraan een onderdruk (haast vacuüm) heerst en aan de andere kant overdruk, dus de druk van de buitenlucht. Deze is ongeveer 1 kg/cm2. Hoe groter de oppervlakte van het membraan des te groter de kracht op het membraan. Om die reden hebben glazenzetters van die grote zuignappen. De onderuk ontstaat door de membraan op een glad oppervlak te drukken, waarbij de lucht ontsnapt. Trek je nu aan de andere kant en in het midden van het membraan, dan trek je het membraan los van het gladde oppervlak en ontstaat een vacuüm. De afdichting membraan glad oppervlak wordt verondersteld luchtdicht te zijn.

Er van uit gaande dat de zuignap geschikt is tegen 100 gr C, zal hij in een hete vloeistof ook werken en nog wel beter.
Als je het membraan in een vloeistof op een glad oppervlak druk, ontsnapt i.p.v. de lucht de vloeistof onder het membraan (er zit geen lucht aan de zuigende zijde van het membraan in een vloeistof). Op het moment dat je aan de andere zijde van het membraan trekt ontstaat tussen het gladde oppervlak en de membraan een vacuüm. Aan de tegenovergestelde zijde van het membraan drukt nu niet alleen de buitenlucht (via de oppervlak van de vloeistof) maar ook nog de vloeistofkolom, die afhankelijk is van hoe ver de zuignap onder het oppervlak van de vloeistofspiegel zit. Dus hoe dieper de zuignap onder de vloeistof zit, des te meer kracht is er nodig om de zuignap los te trekken.

ps brand je handen niet!