Hoe kan het dat verwarmde lucht minder warm aanvoelt dat warmte van de zon?

Als het zomer is en het is rond de 18-20 graden, lopen de meesten in een shirtje en korte broek. Maar als het winter is en je hebt de verwarming op 21 graden staan, lopen de meesten met een trui aan. Terwijl het dan juist warmer is. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Buiten is het wel koud, en vaak is het niet overal in huis 21 graden.
Poet
10 jaar geleden
21? Ik heb 18 als standaard
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De mijne staan zelfs meestal op 16, omdat ik het niet snel koud heb, maar heb even gekeken op hoeveel graden hij stond bij anderen in mijn omgeving.

Het beste antwoord

De thermostaat geeft de exacte temperatuur aan, maar daar zit meteen je probleem:
1. Binnen is het 21°, stilstaande lucht.
2. Je vergelijkt met 18-20° in de schaduw, maar bewegende lucht.

De term beweging verklaart meteen je antwoord, in twee contexten:
1. Binnen zit je stil in een beperkte ruimte, de lucht circuleert traag en ook jij zit stil. Je lichaam wil dus warmte opnemen.
2. Buiten loop je in de zon (je spreekt letterlijk over lopen in een shirtje en korte broek) en zoek je ook die zon op. De lucht waait trouwens over de draaiende aardbol van de warme plaatsen naar de koude plaatsen (inclusief de schaduw die altijd kouder is). Dus je krijgt veel warmere lucht voor je 18-20° op je thermometer in de schaduw hebt.

Gisteren kwam ik toe en stond de thermostaat op 16° graden en ik zette die op 19 graden. Maar toen begon ik te stofzuigen en te dweilen en heb ik die al zwetend terug moeten na een uurtje op 16 graden zetten. Toen ik 's avonds me voor een DVD zette, nam ik een dekentje en was zelfs 20 graden plots weer te koud voor mij (terwijl ik al twee uren op een schaatsbaan op het Wapenplein in Oostende stunten had uitgehaald en kindjes had leren schaatsen in mijn t-shirt en iedereen vroeg of ik zo niet koud had).

Toch is de thermostaat objectief juister dan ons lichaam: Soms is een zeebries bij 30 graden koud voor een lichaam in totale rust, soms is 15 graden nog te warm als je terugkomt van een intense looptraining of tijdens de grote kuis van je huis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je het hebt overeen buitentemperatuur van 18-20 graden, dan is dat in de schaduw gemeten. Veelal betekent dit dat het in de zon veel warmer is.

Daarnaast is de wijze van verwarming anders. In huis wordt veelal op ooghoogte de temperatuur gemeten. Echter is de temperatuur op de grond een stuk lager. Als je vloerverwarming hebt, heb je hier vel minder last van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lucht is een slechte warmtegeleider dat,merk je zowel in positieve als negatieve zin, namelijk als het warm is ontvang je slecht en als het koud is sta je weinig warmte af. Als in relatieve zin dus. Maar in de zomer is de straling van de zon veel sterker. Omdat de zon hoger aan de hemel staat ontvang je namelijk veel meer straling per vierkante centimeter dan in de winter. Deze staling verwarmt je direct als hij je raakt, dus zonder tussenkomst van de lucht. Dat geeft je de mogelijheid om zonder trui buiten te lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is voor het grootste deel een gevoelskwestie: het is zomer dus je kleed je zomers. In de winter is het gebruik om warme kleren aan te doen. Buiten is dat logisch, maar binnen in dit overbodig met de thermostaat op 21 graden. Mensen zijn er echter aan gewend en ze beïnvloeden elkaar hierin. Veel beter zou het zijn als ze ook de verwarming op 18 graden zouden zetten. Dan heb je wat aan je trui en spaar je energiekosten. Een ander punt is de zonnestraling; als het buiten 18 tot 20 graden is en je loopt in de zon, word je ook verwarmd door warmtestraling van de zon, dus je koelt minder af. Het voelt warmer aan dan het is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit komt omdat zonnewarmte je veel sneller verwarmt dan warme lucht. Warme lucht verwarmd je door geleiding, en de zon door straling, wat veel sneller gaat. Ook lopen mensen in de zomer zo rond omdat wanneer men buiten is er meestal sprake is van meer lichamelijke activiteit. Wanneer je binnen bent zit je vaak lange tijd stil en krijg je het dus eerder koud. Ook kleden mensen zich niet speciaal om vanwege de binnentemperatuur. Omdat het winter is houden ze hun trui gewoon lekker de hele dag aan.