Wat is blindstroom? (reactie op vorige vraag van Crysofiel)

Crysofiel stelt een vraag over blindstroom. Maar wat is Blindstroom eigenlijk?

Toegevoegd na 40 seconden:
Crysofiel --> Cryofiel
sorry

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Blindstroom is stroom die loopt zonder spanning. Ook wel niet-Ohmse stroom genoemd.

Normaal gesproken loopt er meer stroom naarmate de spanning hoger wordt. In de analogie met water: spanning is de waterdruk, stroom is de hoeveelheid liter per seconde. Net zoals bij water geldt dat bij een hogere druk er meer liters per seconde zullen stromen, geldt bij elektriciteit dat bij een hogere spanning er meer stroom zal stromen.

Blindstroom is stroom die optreedt zonder de bijbehorende spanning. Dan loopt er (even) een hoge stroom terwijl de spanning laag (of zelfs nul) is, en een lage stroom als de spanning hoog is.

In de wateranalogie: er stroomt weinig water uit de kraan als de druk hoog is, en veel als de druk laag is.

Toegevoegd na 55 seconden:
Dit effect treedt vooral op bij inductieve belasting. Het treedt ook op als je met elektronica speciale dingen gaat doen als fasesnijding.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is toch hetzelfde als wervelstromen?
Cryofiel
14 jaar geleden
Neenee, wervelstromen zijn iets heel anders. Wervelstromen treden op wanneer een stuk metaal door een magnetisch veld beweegt. In dat metaal treden dan wervelstromen op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk en uitgebreid antwoord.

Andere antwoorden (1)

kortweg komt het er op neer dat er meer stroom loopt dan de hoeveelheid die nuttig wordt gebruikt door de verschillende apparaten. Bedrijven die gebruikmaken van elektromotoren en transformatoren kunnen met blindstroom te maken krijgen. Blindstroom blijft vaak onopgemerkt, maar niet voor de netbeheerder.