Hoe ontstaat sluipverbruik?

Ik weet was sluipverbruik is, maar hoe het nou werkelijk ontstaat of waardoor het veroorzaakt wordt is nergens te vinden.. Weet iemand hoe dit ontstaat?

Toegevoegd na 18 minuten:
Wat gebeurt er in het stopcontact en oplader waardoor er sluipverbruik is terwijl het apparaat niet aangesloten is of uit staat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Zie de vraag: "Hoe kun op een natuurkundige wijze uitleggen hoe sluipverbruik wordt veroorzaakt?"

Het beste antwoord

Een transformator zorgt door zijn primaire wikkeling dat de weekijzeren kern gemagnetiseerd wordt. Daar is energie voor nodig. Dat merk je ook, want die energie wordt uiteindelijk omgezet in warmte. Ook de draden van de primaire wikkeling worden warmer, omdat ze een zekere weerstand hebben.
Alle apparaten met een transformator ( en dat zijn alle elektronische apparaten) verbruiken dus energie als ze in het stopcontact zitten.
Reddie
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat is sluipverbruik?
Als u overdag al uw elektrische apparaten uit heeft, dan ziet u op uw kWh meter dat er nog steeds elektriciteit verbruikt wordt. Dit noemt men sluipverbruik.

Hoe ontstaat sluipverbruik?
Dit ontstaat doordat vele apparaten in stand-by stand staan of als ze in het stopcontact zitten nog steeds stroom verbruiken. Een makkelijke vuistregel, 1W een jaar lang kost u ongeveer 2 euro. Als u bijvoorbeeld een telefoonlader neemt, deze verbruikt (zonder aangesloten telefoon) tussen de 2 a 3 watt. Dit kost u tussen de 4 en 6 euro op jaarbasis. Veel gezinnen laten apparaten op stand-by staan en laders in het stopcontact. Al deze sluipverbruikers bij elkaar opgeteld kosten u veel geld op jaarbasis en belasten het milieu onnodig.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor u reactie, maar eigenlijk bedoel ik hoe het dan kan dat als een apparaat uit staat dat er nog steeds verbruikt wordt. Lastig om te formuleren deze vraag, maar wat gebeurt er in de oplader waardoor er nog steeds verbruikt wordt als er niks is aangesloten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat verbruik komt doordat er, zelfs zonder aangesloten apparaat, een stroomkring kan zijn. Door de weerstand van de lader zal er energie niet-effectief gebruikt worden en omgezet worden naar warmte. Dit is overigens niet bij elk apparaat het geval, maar alleen als er sprake is van een stroomkring. Welke apparaten dit wel of niet hebben, kan ik zo niet zeggen.