Het koffiezetapparaat heeft, zoals bekend, een waterreservoir. In de bodem bevindt zich een kleine opening. Daar begint een rubberen slangetje dat is verbonden met een aluminium buisje. Dit aluminium buisje loopt in een ronde vorm onder de verwarmingsplaat waarop de koffiekan staat. Aan het ’eind’ van de cirkel is het aluminium buisje verbonden met een tweede rubberen slangetje. Dit loopt omhoog naar de bovenzijde van het koffiezetapparaat en mondt uit in een kleine opening die zich in de plastic houder boven het koffiefilter bevindt.

Het gebogen aluminiumbuisje vormt één geheel met een aluminiumframe waarin zich tevens een elektrisch verwarmingselement bevindt. Dit element verwarmt zowel het aluminiumbuisje als de bodemplaat waarop de koffiekan staat.

Communicerende vaten
Als het koffiezetapparaat wordt gevuld, loopt het water door het gaatje in de bodem en vult het aluminiumbuisje en het opstijgende rubberen slangetje tot dezelfde hoogte als in het waterreservoir, het principe van de communicerende vaten. Zodra de elektriciteit wordt ingeschakeld, wordt het verwarmingselement heet en stijgt de temperatuur van het water in het aluminiumbuisje tot het kookpunt. Op dat moment ontstaan opstijgende dampbellen. Die zijn groot genoeg om het water dat zich in de smalle stijgbuis bevindt, omhoog te stuwen. Op dat moment vallen de eerste druppels op de gemalen koffie.

Om te voorkomen dat de dampbellen ook opstijgen in de buis die het water aanvoert vanuit het reservoir, zijn op twee plaatsen kleppen, te vergelijken met sluisdeuren, ingebouwd: aan het begin van het aluminiumbuisje en bij het afvoerputje in de bodem van het waterreservoir.

Het verwarmingselement bevat een sensor om oververhitting te voorkomen. Als de temperatuur te hoog oploopt, dan wordt de stroom even uitgeschakeld en even later weer hervat. Mocht deze sensor falen, dan bevat een koffiezetapparaat nog twee extra zekeringen. Als die smelten, is het uiteraard wel einde oefening.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie voor Senseo onder Reacties!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Senseo
Heet water wordt naar het compartiment met de koffiepad gepompt, waar de extractie van het koffiemaalsel gedurende een halve minuut plaatsvindt. Het koffiewater spuit via een klein gaatje onderin de padhouder een volgend compartiment binnen, waarbij schuim ontstaat door de botsing van de straal op koffiewater onderin het compartiment. Het water wordt uit het reservoir naar de koffiepad gepompt door een vibratiepomp met een karakteristiek hard zoemend geluid. De Senseo heeft een extern waterreservoir waarvan het waterniveau wordt gepeild met een magnetische vlotter. Als de vlotter de bodem van het reservoir bereikt activeert een sensor een knipperlicht dat attendeert op de noodzaak van bijvullen.

Andere antwoorden (2)

hangt er een beetje van af wat voor koffiezetapparaat, ik heb thuis bijv. de senseo en die kookt alleen water en laat het vervolgens door de "pad" in je kopje lopen waardoor je koffie krijgt, je hebt ook van die apparaten die de koffiebonen vermalen en vervolgens kokend water erdoorheen laten stromen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga even uit van een klassiek model als op de foto.
Onder de glazen kan zit een warmhoudplaat met een elektrisch element. Dit element is een aluminium plak met een spiraalvormig kanaal waarin het water wordt gekookt.
Eerst loopt er dus water uit het reservoir in de spiraal, daar wordt het water opgewarmd.
Zodra het water kookt ontstaan stoombellen die het water wegdrukken; terug het reservoir in kan niet omdat een kogeltje de weg verspert. Dus wordt het water de andere kant op geperst zodat het in een kanaaltje (pijpje) naar boven loopt. Hier komt het in een tuitje van waar het op de koffie in de koffiefilter druppelt.
Vervolgens ontsnapt de stoombel en omdat de druk nu wegvalt loopt er weer koud water in de spiraal waarna de cyclus weer opnieuw kan beginnen.