Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Tijd is relatief, wat betekent dat, en wat hadden andere mogelijkheden kunnen zijn?

Tijd is relatief, dat is onderzocht. Maar wat betekent dat?

En zijn er andere mogelijkheden, niet dat het zo is, maar had het ook anders kunnen zijn? Hoe heet dat en wat zou er dan gebeuren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wel een leuk voorbeeldje, een citaat van Einstein: "Leg je hand een minuut op een brandende plaat en het lijkt een uur te duren, kijk een uur naar een mooi meisje en het lijkt een minuut te duren, dat is relativiteit."
amigo
12 jaar geleden
helaas kan ik geen plus geven voor een reactie
Ik had ook zo iets in gedachten maar niet ZO mooi!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn complimenten voor je bruisende gedachte Bernatje, mooi gezegd. correctie, geciteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ;)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vroeger dacht men dat tijd een constante was in het universum,maar Einstein heeft bewezen dat dit niet zo is,maar dat lichtsnelheid de constante is.
Een beetje uitleg daarbij:
Stel u voor dat u met een vriend uw horloges perfect gelijkzet. Uw vriend vliegt nu rond de wereld, terwijl u thuisblijft. Bij zijn terugkomst zal de tijd op zijn horloge een heel klein beetje achterlopen bij wat uw horloge aangeeft. Vanuit uw perspectief heeft de tijd voor uw reizende vriend iets langzamer gelopen. Het verschil is uiteraard bij menselijke snelheden oneindig klein. Maar wanneer het gaat om snelheden die in de buurt van de lichtsnelheid komen, treedt er niet alleen een duidelijke vertraging van de tijd op maar worden objecten ook kleiner en neemt hun massa toe.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat tijd relatief is komt omdat de lichtsnelheid constant is. Als die constante van waarde zou veranderen dan zou ons universum heel anders werken en misschien wel niet bestaan. Dat geld ook voor andere constante zoals bv de zwaartekracht Wat er met onze wereld zou gebeuren als de lichtsnelheid geen constante was kan ik niet zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding