Waarom draait het water in het doucheputje altijd naar rechts..?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik merk dat als ik een theezakje uit mijn mok til en het erboven houd, het zakje altijd rechtsom draait.. vreemd. .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een ander verhaal, als het touwtje linksom gedraaid is zal het zich met een zwaar theezakje rechtsom afwikkelen.

Antwoorden (5)

Dat is niet zo, de corioliskrachten (daar doel je op) zijn zo klein dat alleen als het water echt stilstaat (en dat is pas na meerdere dagen zo) het naar rechts gaat draaien op het noordelijke halfrond...

Maar dat is niet altijd zo in de praktijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan de zwaartekracht van de aarde. Aan de andere kant van de wereld draait het water linksom.

"Dit is een gevolg van de coriolis kracht. Het is dezelfde kracht die er voor zorgt dat de luchtstroom om een hoge drukgebied rechtsom gaat en bij een lage druk gebied linksom. Tenminste op het noordelijk halfrond, want op het zuidelijk halfrond is dit net andersom."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eens gehoord dat een draaikolk van nature boven de evenaar een andere kant op draait dan onder de evenaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
broodje aap ;-) echt!
Het douche putje hebben we inmiddels ontdekt, is geen fabeltje. Op het Noordelijk halfrond van de evenaar draait het water linksom en op het zuidelijk halfrond rechtsom...
Echt waar...

Zie: http://forum.kijk.nl/messages/738/5763.html?1090254748

Toegevoegd na 8 minuten:
Luchtstromingen draaien op het noordelijk en zuidelijk halfrond in een verschillende richting ten gevolge van de corioliskracht. Dit verschil in stromingsrichting is het gevolg van de draaiing van de aarde.

In principe spelen de krachten die daarbij optreden ook een rol in de gootsteen. Er is in de praktijk echter geen verschil te zien; op beide halfronden kan de draaikolk links- of rechtsom gaan. Dat komt door de invloed van de vorm van het gootsteenputje en de aanvangs-draairichting die het water krijgt, als je de stop uit de gootsteen trekt. De turbulentie die in dergelijke situaties optreedt, geeft de draaikolk een onvoorspelbare richting. Deze effecten zijn veel groter dan die van de corioliskracht. De draairichting is daarom onvoorspelbaar, zowel op het noordelijk als op het zuidelijk halfrond.

Read more: http://www.intermediair.nl/artikel/knagende-vragen/3990/draaikolk.html#ixzz0iTY8VihF
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons draait het linksom, maar de kraan zit links van het putje. Wellicht zit jullie kraan rechts van het putje?

Alle antwoorden met coriolisversnelling en draaing van de aarde zijn gebaseerd op een oud fabeltje, en hopeloos achterhaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, de plaats van de douche ten opzichte van het putje is DE factor.