Als je een scheermesje met een factor 5000 zou vergroten, zou het dan nog scherp zijn?

oftewel, kan een mier zich snijden aan een scheermes?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ze hebben bij Mythbusters ooit eens scheermesjes onder een supermicroscoop gelegd en dan is het snij-oppervlak erg grillig.
Dus als jij een mesje 5000 x vergroot, is het snijvlak een stel grote pieken, blokken en punten. Daar stoot je je eerder aan dan dat je je snijdt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hieronder zie je een plaatje 1500x vergroot.
Dit is wel een gebruikt mes. Dan nog is aardig scherp vind ik.
Een mier kan er zich wel aan snijden schat ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het snijden is een combinatie van de scherpte en de druk die je uitoefent. een mier of vlieg weegt te weinig en kan makkelijk over het snijvlak lopen. met een botte bijl kan je ook iets doorhakken, t kost alleen wat meer kracht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, want de snijrand word dus ook 5000 keer groter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het scheermes in alle richtingen 5000 keer wordt vergroot, dan wel. Immers de hoek tussen bovenzijde en onderzijde van het snijblad blijft gelijk; het mes is dus even scherp.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag is vergelijkbaar met of twee kruizende lijnen een perfecte hoek voortbrengen. Toch wanneer men twee lijnen tekent, gebeurt niet wat in theorie paradoxaal zou moeten gebeuren, dat een exacte hoek zou ontstaan. Daarom kan ook een 'scherp' mes (subjectief) niet oneindig scherp zijn. Zou dat wel kunnen dan, zou je er de 'realiteit' met doorsnijden.