hoe kan je de hoofdketen vinden bij het naamgeving van alkanen?

aub z.s.m

Toegevoegd na 21 uur:
zie bijlage dat soort opgaves begrijp ik niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Bij de naamgeving van alkanen is het van belang uit te vinden welke reeks van ononderbroken koolstofatomen het langste is en die keten bepaalt de naam, de rest wordt vervolgens als zijketen(s) beschouwd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kun je een voorbeeld geven waarbij het je niet lukt dan help ik je verder
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in je voorbeeld is de langste keten, waar je ook begint, 4 c-atomen. Het is dus een butaan, in dit geval 1-Br 2,3-dimethylbutaan, zie de bron! http://www.willdewolf.nl/5-HAVO/ATF2_5HAVO.pdf
De hoofdketen is altijd de langste koolstof keten. Hier mogen dan geen andere elementen tussen zitten. In dit geval is dit een butaan keten, omdat de hoofdketen uit vier koolstofatomen bestaat. Met het opschrijven en het nummeren van de atomen begin je altijd bij de belangrijkste groep (in dit geval broom). Om de nummering van de hoofdketen en van de zijtakken aan te geven gebruikt men: meth-, eth-, prop-, but-, pent-, hex-, hept-, oct-, non-, dec-. Dit is dan een molecuul met twee methyl groepen (-yl geeft de zijgroep aan) dus het wordt 2,3-dimethylbutaan-1-bromide
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Halogenen zijn volgens de IUPAC naamgeving wel altijd een prefix. Dus het wordt dan 1-broom-2,3-dimethylbutaan :o maar verder niets op de uitleg aan te merken over het zoeken van de langste keten etc. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh, ja sorry, was het vergeten op te zoeken. Bedankt!