De pH wijzigt alleen omdat de ionenevenwicht van water wijzigt bij een veranderende pH.

Dus bij 25°C heeft neutraal water een pH van 7,0.
Bij 30°C wordt die pH 6,9. Dit wil echter niet zeggen dat het water zuurder is geworden! Het water is nog steeds neutraal, omdat er nog steeds evenveel oxonium- als hydroxide-ionen aanwezig zijn en dus bij 30°C de neutrale pH niet meer op 7,0 ligt maar op 6,9. Want het ionenproduct van water, de pKw daalt o.i.v. de temperatuur.

Deze zal bij stijgende temperatuur echter niet blijven dalen aangezien ook de dichtheid bepalend is voor de interactie tussen deze ionen. Vanaf een temperatuur van ongeveer 250 à 300 °C zal de pH dus weer beginnen oplopen aangezien de dichtheid daalt bij een stijgende temperatuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry Daki maar je hebt ongelijk. Voor zuiver water : bij stijgende temperatuur stijgt de Kw en daalt de pH. Een dalende pH wordt genoemd : "zuurder worden". De neutrale pH is 7,0.
Je hebt wel gelijk dat er steeds evenveel H3O+ als OH- ionen aanwezig zijn. Enkel dus bij hogere temperatuur meer H3O+ en meer OH- ionen. Wat die hogere temperaturen betreft heb je wel gelijk. Maar komt enkel voor bij hoge druk stoomketels en -warmtewisselaars. (verzadigde stoom bij 40 bar = 250 °C)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Kw stijgt en pH daalt bij stijgende temperatuur, inderdaad, net zoals ik al had gezegd. Dat wil niet zeggen dat het zuurder wordt. De pH is neutraal wanneer er evenveel oxonium als hydroxide-ionen aanwezig zijn, ook al is dat niet bij een pH van 7,0. Dat is dus niet zuurder. Want zuurder is niet langer neutraal. Bij alle toepassingen bij een andere temperatuur van 25°C wordt over een neutrale pH gesproken bij een gelijk aantal van beide ionen. Neem bijvoorbeeld een kijkje hier: http://www.lenntech.nl/verband-ph-en-temperatuur-van-demiwater.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En toch...
Bij stijgende temperatuur zijn er meer H3O+ ionen en wordt water dus sterker zuur. Even goed kun je zeggen dat bij stijgende temperatuur er meer OH- ionen zijn en dat het water dus sterker basisch wordt. Dit is trouwens de definitie van de sterkte van een zuur / base. Je schrijft over een neutrale pH als er evenveel H3O+ als OH- ionen zijn. Ik heb hierboven geschreven over neutrale pH = 7. Maar eigenlijk vind ik chemisch gezien niets terug over zoiets als een neutrale pH. Bestaat het begrip "neutrale pH" in de chemie wel ??? Je schrijft "zuurder is niet langer neutraal". Volgens mij : zuurder = bevat meer vrije H3O+ ionen die zuur kunnen reageren = lagere pH.
Ik veronderstel dat je bedoelt met neutraal = bevat evenveel H3O+ als OH- ionen. Klinkt logisch en aanvaard ik.
Dus bij hogere temperaturen is water zuurder (en trouwens ook basischer) hoewel nog steeds neutraal. De info van Lenntech is een goede samenvatting maar is oppervlakkig en wil ik gerust aanvechten wat betreft hun statement : "Wanneer de pH lager wordt door verhoging van de temperatuur, betekend dat niet dat water meer basisch wordt." Thijsgalen, goede vraag !
Daki, uitdagende reacties !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het begrip van die neutrale pH wordt wel degelijk zo gebruikt op professioneel gebied (onder andere door de dienst waar ik werk). Wat zuur en base dan betreft ligt het misschien iets minder vast, maar ik blijf de neiging te hebben iets dat nog steeds een neutrale pH heeft (ook al is deze lager) niet 'zuurder' te noemen. Als je moeite hebt met de vraag wat een neutrale pH is, kan je misschien best stellen dat dit de pH van zuiver water is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok. In welke sector werk je ? Ik werk in de (petro)chemie.

Andere antwoorden (1)

Dat komt door de Kw constante die bij 20 graden en bepaalde waarde heeft.
De Kw waarde neemt toe als gevolg van de temperatuurverhoging. De negatieve logaritme in de formule (- log10[H+]) zorgt dat Kw kleiner wordt met de temperatuurverhoging en daardoor wordt de pH lager en het water dus "zuurder".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
juist.
kleine correctie : De negatieve logaritme in de formule (- log10[H+]) zorgt dat pH kleiner wordt met de temperatuurverhoging enkele voorbeelden :
(enkel geldig voor zuiver water !)
temperatuur pH
0 °C 7,5
25 °C 7,0
60 °C 6,5
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je conclusie klopt niet. Je zegt dat het water zuurder wordt, maar dat is absoluut niet zo. Het water blijft even zuur, neutraal of basisch maar de pH veranderd wel omdat de pH van neutraal water wijzigt door de wijzigende Kw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
pH is toch een maat voor de zuurtegraad? Als de pH veranderd, verandert toch ook de zuurtegraad?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een maat voor betekent niet 'gelijk aan'. Neutraal water blijft neutraal water, ook al zorgt de temperatuur voor een andere pH-waarde.