hoe bereken je de veerconstante?

mijn docent wilt het me maar niet uitleggen... :(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
52.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt geen goede docent als hij het je niet uit wil leggen. Staat het niet ook in een boek trouwens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat je leraar het zelf niet weet ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het staat niet in mijn boek en onze docent is italiaans dus ze kan niet erg goed nederlands praten...dus dan is het moeilijk te volgen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
wouw dit was in 2011 dat is lang geleden

Het beste antwoord

De formule van veerkracht is
Fv= Cu

Fv = Veerkracht in Newton (N)
C = de veerconstante in N.m^-1
u = uitrekking in meters (m)

v.b

je hebt een gewicht wat een massa heeft van 900 g en die hang je aan een veer. De uitrekking van de veer is 15 cm. Bereken de veerconstante

m = 900 g*10^-3 = 0,900 kg
u = 15 cm*10^-2 = 0,15 m
C = ?

dmv de formule F = m.g kan je de kracht van het gewichtje berekenen.

Fv = 0,900*9,81 = 8,83 N (de kracht word gegeven (hangt ervan af in welke klas je zit)

nu kan je de veerconstante berekenen.

Fv = C*u
8,83 = C*0,15

C = 8,83/0,15
C = 58,86 N.m^-1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnxsss
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar wat is de formule dan??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je? snap hem ff niet:S
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik bedoel hoe kom je aan die machten??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die machten staan in Binas. hoe je van voorvoegsel naar zonder voorvoegsel moet gaan. vb van mg naar g is 10^-3 je gaat van klein naar groot. anders moet je dat rijtje gewoon kennen als je (nog) geen binas hebt kilo-hecto-deca-(geen voorvoegsel)-deci-centi-milli etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oww zooo dank je :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
your welcome;) Eerst alle gegevens goed noteren zowel grootheid als eenheid. Als het nog niet in de juist (SI-)eenheid staat gelijk omzetten naar die SI-eenheid. dan invoeren en berekenen;)

Andere antwoorden (1)

De wet van Hooke zegt dat de uitrekking van een veer recht evenredig is met de kracht die op de veer wordt uitgeoefend. Het centrale begrip is in dit verband de zogeheten veerconstante van schroefvormige veren die aangeeft hoe stijf of stug de veer is, of iets anders geformuleerd hoe groot de vervorming (verlenging of verkorting) is als er een bepaalde kracht op de veer werkt. Bij veren die worden belast door een moment zal de veer roteren. De stijfheid van deze rotatieveren wordt rotatieveerconstante genoemd. Deze veerconstante k kan met behulp van een kracht/wegdiagram verder duidelijk worden gemaakt. Als namelijk een veer werkzaam is in het elastische gebied - dus onder de zogenaamde elasticiteitsgrens van het materiaal - dan is er een lineair verband aanwezig tussen de kracht (F) en de vervorming (u) die daar het gevolg van is. In het kracht/wegdiagram wordt dit lineaire verband duidelijk gemaakt, met behulp van twee krachten die op de veer werken.
In de formule is:
k = de krachtconstante (N/m),
F = de kracht (in Newton),
delta l = de uitrekking van de veer (m)